Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Sverige är en av våra viktigaste marknader"

Publicerad: 25 september 2009, 14:10

William Eccleshare är ny vd för Clear Channel International. Första stoppet på hans eriksgata är Sverige. – Det är en stark och viktig marknad för oss, säger han.


Ämnen i artikeln:

Clear Channel

truefalse

William Eccleshare gillar Sverige. Som ung tågluffare fick han bo gratis på ”Af Chapman” och fascinerades av Stockholm och stockholmarna.

William Eccle­share var tidigare Europachef för BBDO. Nu blir han chef för hela Clear Channels verksamhet utanför USA. Han inleder jobbet med en rundresa till de olika landskontoren. Clear Channel svenska kontor på Östermalm är hans första besök och intervjun med Resumé den enda han ger.
– Sverige är det första landet för att det är en väldigt viktig marknad. Vi har 50 procent, ett starkt team och en stark innovationskraft här, säger William Eccleshare.

Han exemplifierar med låne­cyklarna i Stockholm som folk kan nyttja tillfälligt och lämna till någon annan.
– Det är en intressant innovation.

Andra är de digitala skärmar som byter enheter automatiskt enligt bestämda tider. Här finns de utanför stormarknader, i London i tunnelbanan.
– Vi diskuterar med SL här också. Men det är dyrt och det gäller att hitta rätt tajmning. Det är en tuff marknad nu.

Enda riktiga massmediet

Han ser utomhusmediet som det enda riktiga massmediet när tv har fragmentiserats på många kanaler och tekniken gör att reklamen kan spolas förbi.
– Vi finns därute, mitt i pub­liken. Det finns ett mod och en styrka i utomhusannonsering. Att som varumärke ställa sig mitt i vimlet och säga: ”Titta på mig, här är jag.”

Pr och sociala medier ser han inte som ett hot:
– Pr och sociala medier är viktiga verktyg men de kan aldrig ersätta traditionella medierna som utomhus. Jag ser dem som ett tillägg.

Även utomhusmediet har förfinats till sin natur med möjlighet till större precision när det gäller att pricka in målgruppen:
– Förr var det ett verktyg för att bygga varumärken, nu kan vi rikta in oss på specifika målgrupper, säger William Eccleshare.

Och just att precisera och förfina erbjudandet ser han som den största utmaningen:
– Vi måste fokusera på kvalitet i lägena på skyltarna

Internationella kunder
Hans första utmaning är att få ihop Clear Channels internationella erbjudande. De har internationella kunder med internationella kampanjer i dag, till exempel kör H&M en stor Europakampanj men det kan bli mycket bättre, anser William Eccleshare.
– Vi har bra lokal business, men vårt internationella erbjudande kan bli mycket bättre. Det är min utmaning att se till att vi lyckas med det.

Vilket är ditt drömläge?
– OS-arenan i London 2012. Det vore ett fantastiskt ställe att vara på.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Clear Channel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.