Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

tisdag18.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sverige bättre än Norge på att locka turister

Publicerad: 4 maj 2010, 06:34

Norge satsar 245 miljoner norska kronor på att locka utländska turister. 100 miljoner mer än Sverige. Men norrmännen tvingas bittert konstatera att det är Sverige som tar hand om turisterna.


Ämnen i artikeln:

Try

Norska staten har de senaste fem åren gjort en medveten satsning på att marknadsföra Norge som turistland. Marknadsföringsbudgeten har ökat från 120 miljoner norska kronor till 245 miljoner.

Framför allt lanserars Norge under vinjetten Northen Light. Kampanjen görs av reklambyrån Try.

Men miljonerna har gett alldeles för lite utdelning och som oftast sneglar norrmännen på sina bröder österut. Sveriges marknadsföringsbudget är 100 miljoner mindre men vi kan bocka av ungefär dubbelt så många övernattningar av utländska personer jämfört med Norge.
– Svenskarna gör det bättre än vi, säger Per-Arne Tuftin på Innovasjon Norge, till Aftenposten.

Den bristande framgången för Norge har nu lett till att flera kritiska norska röster har höjts. För mycket ”vykortsreklam” och för lite sälj är analysen. Och det centrala ”Nordlys” sågas.
– Nordlys är inte unikt för Norge och skapar därför förvirring och osäkerhet. Det tar bort fokus från fjordarna som Norge är mest känt för, säger Kristian B. Jørgensen, chef för marknadsföringsorganisationen Fjord Norge.

Om norrmännen är oense om hur deras land ska krängas till utlandet så är de mer ense om varför Sverige säljer bra: den lågt värderade kronan.

Thomas Brühl på VisitSweden har en annan åsikt i Aftenposten
– Fler flyglinjer, duktigare på sälj och bättre på att skräddarsy resor, är hans förklaring till den svenska relativa framgången.

Han betona att marknadsföringsbudgeten används mer i riktade och digitala kampanjer mot smala målgrupper i europeiska storstäder. Mindre på tunnelbanereklam.

Per-Arne Tuftin på Innovasjon Norge är lite imponerad av svenskarna men antyder att vi surfar på de norska reklamsatsningarna.
– Utlänningar uppfattar Skandinavien som en region och klarar inte att skilja landet som har spektakulära fjordar från de länder som inte har det.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Try

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.