Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag13.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sverige faller i Gunn Report 2015 – så gick det för byråerna

Publicerad: 28 januari 2016, 10:17

Always #LikeAGirl blev 2015 års mest prisbelönade kampanj i världen.

Gunn Report har nu släppt listan över mest belönade reklaminsatserna under 2015. Sverige tappar fyra placeringar på rankingen och faller från plats 8 till plats 12. Forsman & Bodenfors är återigen den svenska byrå som rankas högst.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenTävlingSverigeGunn ReportForsman & Bodenfors

I dag offentliggjordes The Gunn Report, den globala rankingen över priser i reklambyråvärlden. Listan bygger på resultaten av 45 globala, regionala och nationella kreativa tävlingar under 2015.

2014 hade Forsman & Bodenfors stora framgångar med "Live Test Series" och "Epic Split" för Volvo Trucks. Kampanjen belönades med två Grand Prix i Cannes och bidrog starkt till att Sverige nådde plats 8 på Gunn Reports ranking förra året.

I år landar Sverige på plats 12, den sämsta placeringen på många år. Nedan ser ni rankningen över svenska byråer där Forsman & Bodenfors återigen hamnar i topp. Kolumnerna står för antalet utmärkelser i film, print, digitalt och prestigekategorin integrerat.

1

(1) Forsman & Bodenfors (Gothenburg)

7

2

2

6

17

2

(2) Åkestam Holst (Stockholm)

0

3

2

3

8

3=

(-) Crispin Porter + Bogusky Scandinavia

0

0

3

0

3

3=

(4) King (Stockholm)

1

0

2

0

3

3=

(-) TBWA (Stockholm)

3

0

0

0

3

Det mest belönade nätverket blev BBDO och BBDO New York blev den mest prisbelönta byrån. Andra noterbara höjdpunkyet är att Leo Burnetts kampanj #LikeAGirl för Always blev den mest prisade kampanjen globalt och att Volkswagen under krisåret 2015 blev världens mest prisbelönade annonsör.

Nedan följer topplistorna i Gunn Report 2015:

Mest belönade eklamfilmer

1 John Lewis, "Monty's Christmas", adam&eveDDB (London)

2 Leica Gallery São Paulo, "100", F/Nazca Saatchi & Saatchi (São Paulo)

3 Twix Bites, "#TBT Bites" campaign, BBDO New York (New York)

Mest belönade print och utomhuskampanjer

1 Buick Road Safety "Human Traffic Signs" campaign, Lowe China (Shanghai)

2= KFC "Burger"/ "Drumstick"/ "French Fries", BBDO Proximity (Kuala Lumpur)

2= Samsung, "Safety Truck", Leo Burnett (Buenos Aires)

Mest belönade digitala kampanjer

1 Honda Civic Type R, "The Other Side", Wieden+Kennedy (London)

2 Geico, "Unskippable" campaign, The Martin Agency (Richmond)

3 Under Armour, "I Will What I Want - Gisele Bundchen", Droga5 (New York)

Mest belönade integrerade kampanjer

1 Always, "#LikeAGirl", Leo Burnett (Toronto)

2 ZDK Exit Deutschland, "Nazis Against Nazis - Germany's Most Involuntary Charity Walk", GGH Lowe (Hamburg) / Grabarz & Partner (Hamburg)

3= Intermarché, "Inglorious Fruit & Vegetables", Marcel (Paris)

3= No Somos Delito (We Are Not Crime), "Holograms For Freedom", DDB Spain (Madrid)

Mest belönade kampanjer över alla medieslag
1 Always "#LikeAGirl", Leo Burnett (Toronto)

2 John Lewis, "Monty's Christmas", adam&eveDDB (London)

3 ZDK Exit Deutschland, "Nazis Against Nazis - Germany's Most Involuntary Charity Walk", GGH Lowe (Hamburg) / Grabarz & Partner (Hamburg)

Mest belönade byråer
1 BBDO New York (New York)

2= adam&eveDDB (London)

2= AlmapBBDO (São Paulo)

Mest belönade nätverk
1 BBDO

2 Leo Burnett

3 DDB

Mest prisade länder
1 USA

2 UK

3 Australia

Mest belönade annonsörer
1 Volkswagen

2 Samsung

3 Nike

Mest belönade produktionsbolag
1 Smuggler (London, Los Angeles, New York)

2 Stink / Stink Digital (London, São Paulo, Moscow)

3 Blink Productions (London)

Mest belönade regissörer
1 Dougal Wilson (UK)

2 Augusto Gimenez Zapiola (Argentina)

3= Jones+Tino (Brazil)

3= Ringan Ledwidge (UK)

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.