Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sverige för UNHCR:s kampanj engagerar flera kändisar

Publicerad: 26 Juni 2018, 08:59

Foto: Pressbild

Kampanjen "Human Facts" syftar till att öka kunskapen om de 68,5 miljoner människor som tvingats på flykt världen över. Flera svenska kändisar visar nu sitt stöd, där bland annat Markus Krunegård lånat ut låten "Ben kött & känsler".


Ämnen i artikeln:

UNHCRReklamKampanjKodjo Akolor

I samband med den internationella flyktingdagen 20 juni, lanserade Sverige för UNHCR kampanjen "Human Facts" med syfte att öka kunskapen om och engagemanget för de 68,5 miljoner människor som tvingats till flykt världen över.

Sverige för UNHCR vill med kampanjen få till ett mer humanistiskt tonläge gentemot flyktingar. Enligt UNHCR är det idag fler människor på flykt än under andra världskriget. Under 2017 steg antalet för människor på flykt till 68,5 miljoner, och varannan sekund tvingas en människa fly från sitt liv, varav mer än hälften är barn.

– Samtalsklimatet kring flyktingar har hårdnat och vi vill påminna om att bakom varje siffra finns en människa. Vi vill lyfta det humanistiska perspektivet och till skillnad mot vad många kanske tror är flyktingsituationen med 68,5 miljoner människor på flykt under 2017 värre än någonsin. Solidaritet behövs nu mer än någonsin. Inget enskilt land eller samhälle kan eller bör ta itu med det här ensamt, säger Ulrika Nilsdotter Brühl, kommunikationschef Sverige för UNHCR, i en kommentar.

Tanken är att ge flyktingarna en röst och visa att det bakom varje siffra finns en person med en egen historia. Flera kändisar har visat sitt stöd till kampanjen. Bland annat har Markus Krunegård lånat ut låten "Ben kött & känsler" till kampanjen. Även Kodjo Akolor och Morgan Alling har visat sitt stöd på sociala medier.

Faktumen som kampanjen bygger på är hämtade från UNHCR:s statistik. I kampanjen fokuserar Sverige för UNHCR på flyktingarnas irisar för att visa individens egenhet.

– En människas iris är helt unik, precis som ett fingeravtryck. UNHCR använder sig av irisscanning för att dokumentera de personer som står under UNHCR:s beskydd. Genom att dokumentera dem säkerställer vi att deras identitet och livshistoria sparas för framtiden, säger Ulrika Nilsdotter Brühl, kommunikationschef Sverige för UNHCR.

Kampanjen syns i tunnelbanan, helsidesannonser i morgon- och kvällspress, digitala och sociala medier.

Prime är kreativ byrå bakom kampanjen.

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.