Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sverige först ut med ny Lee-kampanj

Publicerad: 16 mars 2011, 15:43

Nyligen lanserade Levi’s och Wrangler sina globala kampanjer för året. Om två veckor går startskottet för Lees globala kampanj, som lanseras först i Sverige.


truetrue2020-03-02T16:43

”A Lee don’t lie” är payoffen som ska sätta Lee i top of mind igen. I slutet av mars lanserar jeansvarumärket sin genom tiderna största satsning i Sverige, och Sverige är också landet där startskottet går för den nya europeiska storkampanjen.
– Sverige är ett bra land att starta en kampanj på, det som funkar i Sverige funkar även i resten av Europa, säger Nadia Kokni, global marknadschef på Lee till Resumé.
– Målet med kampanjen är att få folk att få upp ögonen för Lee och vår historia. Vi har gjort kläder i 120 år för vanliga människor och i kampanjen vill vi också prata till dem och synas där vanliga människor rör sig varje dag säger Nadia Kokni.

Därför blir Centralstationen i Stockholm en central punkt i kampanjen, men man har också under kampanjperioden ett samarbete med JC där kampanjen kommer att synas i alla butiker i landet. Förutom­ traditionella fönsterkampanjer kommer det också att bli event och kampanjaktiviteter, samt printannonser, stor­tavlor och på Facebook

Den välkända fotografen Terry Richardson har stått bakom kameran. Kampanjen består av tre delar, ”A Lee is washed with your sweat”, ”A Lee is you” och ”A Lee never ages” och visar Lee i olika skepnader.

Frontar kampanjen gör bland annat modellen Riley Keough­.
– Vi är ett ”folkets varumärke”, och det vill vi också ska genomsyra kampanjen. Vi är trots allt jeansen som har byggt Amerika.

Det låter som en dyr satsning.
– Det är i mångmiljonklassen, men exakta siffror vill jag inte gå in på. Vi är fortfarande en underdog i sammanhanget.­

Förutom i JC kommer kampanjen att synas i butikerna Solo, Carlings, Åhléns, The Store, Flying A & NK Street.

Tero Marjamäki

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.