Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sverige går mot ett svagt år i Cannes

Publicerad: 23 Juni 2017, 18:10

Foto: Fredrik Thambert.

Cannes Lions går mot sitt slut och hittills har Sverige vunnit 20 lejon. Det är mindre än hälften av fjolårets 54.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions 2017Reklambyråer

Förra året slog Sverige rekord i antal lejon i Cannes. Det berodde främst på Forsman & Bodenfors och Ingos framgångar, den senare vann flest priser för "The Swedish Number".

I år hår det bäst för Åkestam Holst som hittills har belönats med ett Grand Prix och tre bronslejon – och är den svenska byrån som har flest nomineringar inför morgondagens kategorier; film, integrerat och titan. Totalt har svenska byråer nio chanser att vinna lejon under morgondagen.

Men totalt går vi mot ett svagt år i Cannes. När Resumé har sammanställt antal lejon de senaste tre åren ser det mörkt ut i år:

2014: 33 lejon
2015: 24 lejon
2016: 54 lejon
2017: 20 lejon

Byråtoppen hittills:
Åkestam Holst: 1 Grand Prix, 3 brons
RBK: 1 Grand Prix
Great Works: 1 Grand Prix
Ingo: 1 guld, 1 silver, 1 brons
Garbergs: 1 guld, 1 brons
Acne: 2 silver, 1 brons
Edelman Deportivo: 1 silver
ANR BBDO: 2 brons
Forsman & Bodenfors: 1 brons
Bedow: 1 brons
TBWA: 1 brons
Sony Music Entertainment: 1 brons

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.