Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

”Sverige har historia av lysande underspelad humor”

Publicerad: 23 oktober 2012, 09:45

Pia Dueholm.

Inför Roygalan i veckan har Resumé frågat några av branschens bästa reklamfilmskreatörer om vad de tycker om svensk reklamfilm. Näst på tur är Pia Dueholm, producent på Acne Production.


Ämnen i artikeln:

Roygalan

Den 24 oktober anordnas Roygalan på Chinateatern i Stockholm.  Reklamfilmsgalan firar tio år i år och därför frågade Resumé några  reklamfilmskreatörer om tillståndet för svensk reklamfilm.

Näst på tur är Pia Dueholm, producent på Acne Production.

Vilken reklamfilm är din favorit bland de senaste tio årens Roy-vinnare?
– Måste vara Systembolagets "Festen" (se filmen nedan). Bra idé, välskrivet och fint  utgjord. Helt enkelt ett väldigt smart sätt att få ut ett viktigt  budskap.

Vilka är dina absoluta favoriter någonsin bland alla svenska reklamfilmer?
– Svårt att välja då Sverige har en historia när det gäller lysande  underspelad humor. Jag älskar de klassiska Trygg Hansa-reklamfilmerna  från 70- och 80-talen, men om jag bara ska välja en film blir  Ipren-mannen då det var en riktig vändningspunkt för svensk reklam.

Hur tycker du att svensk reklamfilm har utvecklats de senaste tio åren?
– Den är lite svår för mig att svara på då jag har varit här i mindre än  två år och inte har haft någon kontakt med den lokala reklamindustrin i  Sverige innan dess.

Vad funkar bra med svensk reklamfilm?
– Jag gillar det öppna och direkta arbetsförhållandet som ofta existerar  mellan kreatörer och regissörer i Sverige. Det gör det lättare att  utbyta idéer och jobba nära varandra. Det gör att processen för  godkännande ofta bli smidigare och det känns därför som att det är  mindre hinder.

Vad behöver förbättras?
– Vi har alla varit i situationer där regissörens initiala hantering har  lite likhet med slutresultatet. Även om det är en utvecklingsprocess så  tror jag att det är viktigt för både reklambyrån och produktionen att  stärka förståelsen och förhållandet med kunden för att få dess  förtroende och ”ha deras öra”. Bekvämlighet och självförtroende ska  förhoppningsvis ge mod till att kollektivt ta mer kreativa risker och få  in fler nya idéer.

Vad är ditt starkaste Roygala-minne?
– Min första Roy-gala var förra året. Med det sagt tyckte jag att Årets  bästa regissör till Traktor var välförtjänt och jag har höga  förhoppningar för Mats i år igen med hans briljanta film "Historiska  Felrekryteringar" för Poolia.

Linus Fremin

Ämnen i artikeln:

Roygalan

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.