Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sverige hett i social networks

Publicerad: 24 november 2011, 15:56

Esters sexprofil charmade juryn mest i sociala medie-kategorin, medan Kings filmer för SJ var mest omtalade. Men gårdagens snackis var dock den påtagande tendensen att driva med eller lura konsumenterna i bidragen, vilket inte alls var populärt.


Ämnen i artikeln:

Epica

Efter att två dagar är avklarade i årets omgång av Epica är svenska bidrag fortfarande omtalade, även om de inte placerade sig i toppskikten bland tisdagens mångtaliga kategorier. Störst intryck på juryn gjorde tveklöst Kings filmer för SJ, som hyllades för sin enkelhet. I alla fall i teorin och av eftersnacket att döma. Och ett av de tre inskickade bidragen hamnade om inte annat – ”The couple”, högt upp i transportkategorin.

Sveriges helt klart starkaste kategori var under tisdagens omröstning social networks. Esters ”Sexprofilen” föll juryn bäst i smaken, följt av Jung von Matts ”Mini Getaway” och CP+B:s Kalles Egg Timer.

Överlag komplementteras de svenska bidragen för sina humoristiska inslag, vilket fortfarande tycks vara ett vinnande koncept. Det gäller dock inte ”dolda kameran-konceptet” och andra idéer som går ut på att driva med eller att lura kunderna/de medverkande i filmerna. Detta sker bland annat i TBWA/Italyu:s bidrag för den italienska motsvarigheten till SACG, där ett team delar ut piratkopior av Officepaketet till förbipasserande. Först när de ska installera programmet hemma förstår de att de blivit lurande, och får sig istället en uppläxning. Trenden tycks vara ihållande och sträcker sig över många kategorier, till juryns förtret. Många sura kommenterare fälldes. Nåväl, nedan följer tisdagens toppbidrag.

Amina Djemili

Ämnen i artikeln:

Epica

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.