Reklam
Sverige kammar noll i Effie
Publicerad: 16 oktober 2019, 08:38
För andra året i rad står svenska byråer tomhänta efter Effie Awards som avgjordes för den europeiska marknaden. Däremot kammade den svenska industrijätten ABB hem ett brons i kategorin varumärkesupplevelse.
Ämnen i artikeln:
ReklamUnder den europeiska upplagan av Effie Awards 2017 kammade Sverige hem tre priser. Men under de senaste två åren har Sverige rest hem utan några priser.
Samtidigt vinner flera nordiska bidrag. Under 2019 var Finland mest framgångsrikt med två guld och ett brons. Dels kammade TBWA/Helsinki hem den ädlaste valöären i kategorin media-innovation för "The Land of free press", en kampanj för tidningen Helsingin Sanomat. SOK Media tar hem ett guld och ett brons för den flerfaldigt prisbelönta "Alepa Block Wish" där kunderna kunde efterfråga sina favoritprodukter till butikshyllan genom en chatbot.
Den danska, NoA-ägda byrån &Co tar hem ett silver i kategorin "Best Demonstration of Integrated Effectiveness" och ett brons i "Small budget" för SAS-kampanjen "The Arrivals".