Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sverige på väg mot dåligt år i Cannes

Publicerad: 24 Juni 2015, 06:20

Cannes Lions 2015 ser inte ut att gå till historien för Sverige.

Foto: Fredrik Thambert.

I fjol tog Forsman & Bodenfors storslam med Volvo Trucks, vilket starkt bidrog till Sveriges 33 lejon. Årets Cannes Lions ser ut att bli betydligt sämre för svensk del.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2015

Efter två dagar av prisutdelningar har de svenska byråerna rott hem 12 lejon. Höjdpunkterna är Forsman & Bodenfors Grand Prix i Creative Effectiveness-kategorin med sin fjolårsvinnare "Live Test Series" och INGO:s guld i Direct med "Bosses mjölk".

Men i övrigt har det varit tunt med priser för svensk del. Flera stora byråer saknas helt i vinnarlistan än så länge, som till exempel DDB Stockholm, Lowe Brindfors och Garbergs.

I kväll delas lejon ut i normalt sett starka "svenskkategorier" som Cyber och Design. Men antalet nomineringar har varit färre än tidigare år, så förhoppningarna om många priser har redan grusats där.

Byråtoppen – Dag 3
Forsman & Bodenfors: 1 Grand Prix, 3 brons
INGO: 1 guld, 1 silver, 2 brons
Shout: 1 silver
CP+B: 1 brons
Prime: 1 brons
Åkestam Holst: 1 brons (plus ytterligare ett med LOS & Co)

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.