Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Sverige sjunde reklamtätast

Publicerad: 23 Oktober 2013, 10:40

Foto: Colourbox.

Sverige är det sjunde mest reklamtäta landet i världen och har den fjärde högsta internetandelen i världen. Det visar IRM:s rapport ”The International Advertising Market”. USA toppar listan.


Ämnen i artikeln:

IRMTobias Hedström

Trots att reklamköpen i Sverige minskade med 3 procent under 2012 är  reklaminvesteringen per capita är fortfarande mycket stor – sjunde högst  i världen, enligt IRM:s rapport ”The International Advertising Market”.

Sverige finns också med i toppen när det gäller andel digital  annonsering, där hamnar Sverige på en fjärde plats efter bland annat  Danmark som har högst andel i världen.  

–        Sverige  är ett litet land men vi har en väl utvecklad och stor reklammarknad i  förhållande till vår befolkning, menar Tobias Hedström, analyschef på  IRM, i ett pressmeddelande.

Under fjolåret hostade annonsörer världen över upp drygt 379 miljoner euro på reklam – en ökning med  9 procent jämfört med 2011. Europa var den enda världsdel där reklamköpen minskade, dock marginellt.  

–        Den  globala tillväxten påverkas i hög grad av utvecklingen för  reklammarknaden i USA, då den står för en tredjedel av all reklam i  världen. Reklaminvesteringarna i USA visade på en stadigt positiv  tillväxt under 2012, säger Tobias Hedström i pressmeddelandet .

Magnus Helander


Ämnen i artikeln:

IRMTobias Hedström

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.