Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 Juni 2009, 19:18
Prime fick två nomineringar i den nystartade Pr-kategorin, men inga lejon. – Sverige ska vara stolta över Prime, säger Björn Mellstrand, vd för JWT och juryledamot i Pr-kategorin.
Björn Mellstrand.
Pr-kategorin arrangerades för första året. 431 bidrag hade skickats in till tävlingen. Det var lite dåligt ansåg såväl juryns ordförande Tim Bell från Storbritannien som den svenske juryledamoten Björn Mellstrand.
– Men det är första året och Cannes Lions har inte marknadsfört kategorin så mycket, säger Tim Bell om orsaken till det låga tävlandet.
Svenska Prime hade två nomineringar med kampanjen Mess is more för Halebops sms-service. Men det blev inga lejon.
Hur långt ifrån lejon var det?
– En bit. Den var klart med på shortlist, men hade en bit kvar till lejon, säger Björn Mellstrand, som tillägger:
– Den var aldrig uppe på förslag till lejon.
Men han tycker att Prime ska vara nöjda med sin insats och att hela pr-branschen i Sverige stolt ska glädjas åt Primes framgångar i första pr-tävingen i Cannes.
– Prime har gjort mycket för Sverige med den här insatsen. De ska vara oerhört stolta över att komma med bland 37 nominerade bidrag bland 431, säger han.
Grand Prix i Pr gick istället till den sanslöst framgångrika kampanjen Best job in the world som dessutom vann Grand Prix i Direct. Förutom sitt Grand Prix vann kampanjen två pr-lejon (de sätter inte ut olika valörer i pr-kategorin) och två guld i Direct.
Kampanjen är gjord av byrån Cumminsnitro Brisbane i Australien för statliga turistbyrån i Queensland.
Ulrika Fjällborg