Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 juni 2018, 18:34
Mullen Lowe i Colombia vinner Grand Prix med ”My Line” för Ministry of communications & technology.
Foto: Kampanjfilm
Det blev inget lejon för favorittippade Edvard Munchs penslar. Kampanjen, som knep ett innovations-guld i Eurobest förra året, mötte stark konkurrens.
Abby Priest ställdes under gårdagen inför en vass jury och fick livepitcha kampanjen ”The original brushes of Edvard Munch”.
Kampanjen har tidigare vunnit guld i både Eurobest och Guldägget och favorittippats inför Cannes Lions. Men här nådde inte byrån riktigt ända fram – det var en tuff kategori där endast sex kampanjer prisades. Totalt 21 var på shortlist. I juryn satt bland annat Great Works creative director Johan Pihl som tidigare vunnit Grand Prix med Humanium.
Grand Prix i innovation gick till Mullen Lowe i Colombia med ”My Line” för Ministry of communications & technology. Det enda guldlejonet gick till Serviceplan Germany för ”Making the world accessible, dot by dot” för Dot.
Sverige hade även en nominering i produktdesign med ANR BBDO Stockholms "The organ donor price tag". Här blev tyvärr ingen utdelning. 13 bidrag var shortlistade. Grand Prix gick till Ogilvy Colombia för "Kingo".
I kategorin direct hade Sverige fyra nomineringar, två stycken för Åkestam Holsts Pee ad, ytterligare en för Trueview ads samt en för Abby Priest och Edvard Munchs penslar. Men Sverige fick gå utan lejon denna gång. Vann Grand Prix gjorde Host/Havas i Australien med "Palau Pledge" för Palau som tidigare i år vann i D&AD.