Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sverige världsbäst på miljöreklam

Publicerad: 19 november 2009, 13:16

Sverige är världsbäst på miljöreklam. I alla fall om man ska tro Green Awards. Acne Advertisings kampanj för Flygbussarna och Max miljödeklarerade meny har utsetts till bästa internationella miljökampanjer av Green Awards.


Priserna delades ut i samband med en gala i London i går.
Acne Advertisings kampanj för Flygbussarna är en av de mest internationellt uppmärksammade svenska kampanjerna i år.  Nu prisas den också för sitt miljöbudskap.
– Det känns naturligtvis roligt med ett internationellt erkännande för
vårt långsiktiga arbete med Flygbussarna, säger Victor Press, vd för Acne Advertising till Resume.se.

Även hamburgerkedjan Max belönas för sitt långsiktiga miljöarbete med sin miljödeklarerade meny.
– Vi är i den enda kedjan i världen som deklarerar och kompenserar för utsläppen. Jag tror också att det var just det som juryn fastnade för, säger Richard Bergfors, vd för Max till Reume.se.

Idén till miljödeklarationen knäckte ledningen internt.
– Vi var starkt påverkade av den allmänna debatten och ville viss upp ett eget engagemang och att vi verkligen gjorde något. Jag tror att jag själv sett Al Gores film En obekväm sanning 20 gånger, säger han.

Hur ska förvalta ert miljöengagemang?

– Det gör vi hela tiden. Inom ett par veckor lanserar vi till exempel en helt ekologisk falafelburgare.

Green Awards startade för tre år sedan och belönar kampanjer med samhällsprofil,

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.