Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sverigehyllning i nya ICA-filmen: ”Inte konstigt att många vill komma hit”

Publicerad: 31 Maj 2016, 14:21

Foto: Kampanjbild/Ica

Det finns inget underförstått budskap om flyktingfrågan i Ica-Ulfs monolog om att Sverige är ett fantastiskt land, enligt marknadsdirektör Mats Liedholm.


Ämnen i artikeln:

Mats Liedholm

"Är inte Sverige värt att firas. Jag menar, här får man tycka vad man vill, tänka vad man vill och älska vem man vill. Vi är dessutom både friskare och lyckligare än många andra människor på jorden.
Så det är väl inte så konstigt att så många vill hit. Och du och jag som vaknar här varje dag, har vi ändå inte dragit vinstlotten?"

Det är Ica-Ulf som i matvarujättens senaste reklamfilm gör ovanstående reflektioner i en gående monolog, innan han anländer till lastplatsen utanför butiken, där hela Ica-gänget väntar för en fikapaus. Efter att Ulf sagt de sista orden fäller man in extrajobbande Abbe i bild, som enligt tidigare utsago ska reflektera mångfalden som finns på Ica i verkligheten.

Mats Liedholm, marknadsdirektör på Ica, ska man tolka den nya filmen som att ni underförstått menar att vi borde ha större förståelse för att människor som flyr vill ta sig till Sverige?
– Det finns ingen sådan underförstådd förståelse eller mening på det sättet, utan det här är en hyllning till Sverige inför midsommar, som många firar likt en nationaldag. Vårt huvudsakliga budskap är att vi bor och lever i ett fantastiskt land. Vi konstaterar att vi har något som vi kan vara stolta över, och att det inte är så konstigt om andra vill komma hit av den anledningen.

Det är enligt Mats Liedholm inte heller ett inspel i flyktingdebatten.
– Nej, det är det överhuvudtaget inte. Vi tar inte ställning. Däremot värnar vi om allas lika värde och är angelägna att alla nya svenskar, som kommer till Sverige och slutligen till våra butiker, ska få samma förutsättningar som alla som redan bor här.

Att man gör en bildväxling från Ulf till Abbe när förstnämndes monolog avslutats är enligt marknadsdirektören en"dramaturgisk effekt som skapar fokus och engagemang", där Abbe helt enkelt råkar sitta där tillsammans med övriga.

Engagemang för vad?
– För filmens budskap. Vi nyttjar filmens dramaturgiska effekter för att beröra, engagera och få folk att tänka efter. Det är i grund och botten en hyllning till Sverige som är bredare än bara invandringsfrågan som sådan.

Mats Liedholm berättar att det är av stor betydelse för Ica att ha representation för medarbetarnas mångfald i reklamfilmerna.
– Det gör vi varje vecka. Jerry representerar en typ av mångfald, liksom Abbe som representerar nya svenskar.

Mårten Färlin

Ämnen i artikeln:

Mats Liedholm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.