Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Sveriges Annonsörer: Att sex säljer är en myt som överlevt sig själv

Publicerad: 8 Mars 2017, 08:41

Foto: Sveriges Annonsörer

Sveriges Annonsörer lanserar idag kampanjen "Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam". "Forsking visar att inslag av sex och oetisk reklam har motsatt effekt för avsändarens varumärke" säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenSveriges AnnonsörerReklam

Sexistisk reklam har funnits lika länge som reklamen själv, trots att forskning visat på att den slitna klyschan "sex säljer" inte längre stämmer. I dag lanserar branschorganisationen Sveriges Annonsörer kampanjen "Ingen tjänar på könsdiskriminerande reklam".

– Att sex säljer är en myt som överlevt sig själv. Forskning visar tvärtom att inslag av sex och oetisk reklam i själva verket har motsatt effekt för avsändarens varumärke. Genom denna kampanj hoppas vi att än fler tar till sig detta och skapar mer jämställd och schysst kommunikation, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer.

Kampanjen kommer innefatta seminarium, utomhusannonser, informationsreklam och en checklista framtagen för reklamskapare. Sveriges Annonsörer har tidigare instiftat Reklamombudsmannen som bland annat granskar könsdiskriminerande reklam i Sverige.

– Överlag sköter sig företagen, men det finns en del, ofta mindre eller utländska företag som går över gränsen och blir fällda av Reklamombudsmannen, säger Tero Marjamäki.

Utomhus-delen av kampanjen rullar ut idag och kommer att synas på reklamytor runtom i Stockholm. Annonserna leker med normativa föreställningar om hur män och kvinnors över- och underdelar speglas i reklam och visar stereotypa gestaltningar av hur män och kvinnor syns i arbetslivet.

Tillsammans med jämställdhetskonsulten Frida Stjernholm har Sveriges Annonsörer även tagit fram en checklista om hur man skapar jämställd reklam. Guiden är tänkt som en lathund som annonsmakare kan använda inför lanseringen av en ny kampanj.

– Jag märker ett stort intresse och behov av konkreta, enkla redskap att använda i vardagen. Med den här guiden hoppas jag att både organisationer som redan kommit en bit på vägen i sitt jämställdhetsarbete och de som vill börja tänka i de här banorna kan känna ökad trygghet i sina insatser för att skapa en mer jämställd kommunikation, berättar Frida Stjernholm.

Den 14 mars anordnar även Sveriges Annonsörer seminarie-dagen "Kampen om kroppen" där könsdiskriminerande reklam kommer att diskuteras.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.