Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges Annonsörer – fem goda skäl för reklam i kollektivtrafiken

Publicerad: 10 januari 2013, 08:20

Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer bemöter idag kritiken som Grön Ungdom riktade mot reklam i kollektivtrafiken på DN debatt i lördags. På samma forum menar Anders Ericson att det finns fem goda skäl för att behålla reklamen i kollektivtrafiken.


Ämnen i artikeln:

MiljöpartietSveriges AnnonsörerDN DebattAnders EricsonGrön Ungdom

I helgen gick Björn Lindgren, Rebecka Carlsson och Hanna Lidström vid  Grön Ungdom ut på DN Debatt med att man vill avskaffa reklam i  kollektivtrafiken i Stockholm.

Trion menade bland annat att det blir  svårare att ignorera reklamen samtidigt som den för med sig liten  nytta, att den bidrar till negativa uppfattningar om våra kroppsideal  och att den endast står för 2 procent av SL:s intäkter:
”Man kan med andra ord säga att vi idag säljer ut våra sinnen extremt billigt.”, skriver trion.

Sveriges  Annonsörer med vd Anders Ericson i spetsen gick idag ut på DN Debatt  och bemötte kritiken mot reklamen i kollektivtrafiken.

Han menar att det finns fem goda skäl att behålla densamma.
Så här inleder han:
”Oj,  man riktigt känner 70-talsvindarna i nacken. Men låt mig ändå försöka  erbjuda ett annat, förhoppningsvis mer sansat sätt att se på saken."

Han menar att reklamen skapar företagande som i sin tur bidrar till människors försörjning och välstånd.

Han anser också att det inte alltid är rätt att låta politiker bestämma vilka produkter och tjänster som ska få finnas:
”Om  en politiker ändå vill förbjuda en produkt för att man anser den vara  allmänfarlig eller skadlig borde han eller hon ta upp den frågan i  riksdagen.”, skriver Anders Ericson.

Han tycker också, i likhet med  då Resumé talade med Clear Channel och JC Decaux i frågan, att  stockholmarna ska vara glada för bidraget på 245 miljoner kronor som  annonsörer årligen betalar in till SL och som: ”annars skulle läggas på  biljettpriser och landstingsskatt.”

Han påpekar också att bolagen  erbjuder renhållning och service av hållplatser, vilket i sin tur  minskar kostnaderna för skattebetalare.
I sitt fjärde skäl delar han  visserligen Grön Ungdoms uppfattning om att det finns bra och dålig  reklam, men påpekar att det är just därför som man har Reklamombudsmannen. Det vill säga för att jaga  dåligt reklam med ”blåslampa”.

Som ett sista, och därmed femt skäl, påpekar han att  såväl Sveriges Annonsörer som Reklamombudsmannen bedriver en omfattande  utbildningsverksamhet för att uppmuntra och stödja god reklam.

Då  Resumé talade med partiets trafikpolitiska talesperson i Stockholm,  Yvonne Blombäck, tidigare i veckan framgick att hon visserligen vill  minimera reklamen i tunnelbanan, men att hon tycker att det räcker med  att få bort stora affischer vid stationerna.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.