Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sveriges Annonsörer köper loss 100-wattaren

Publicerad: 10 December 2015, 08:35

Från och med nu är tävlingen helägd av Sveriges Annonsörer.

Från och med 2016 blir Sveriges Annonsörer ensam ägare till 100-wattaren, tävlingen som belönar effektiv reklam. De köper loss Sveriges Kommunikationsbyråers ägandedel som tidigare utgjort 25 procent.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenKommSveriges Annonsörer

Enligt Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson är förvärvet en del av deras strategiska plan för att utveckla verksamheten.

– Med köpet ökar möjligheterna att förtydliga tävlingens syfte, det vill säga att kasta ljus på att investeringar i reklam och media lönar sig. 100-wattaren är i första hand till för annonsörerna, även om byråerna självklart ska ha både ära och heder för sitt arbete med att skapa kommunikation som fungerar, säger han i ett pressmeddelande.

Jessica Bjurström, vd på Komm:

– 100-wattaren är en viktig effekttävling och beslutet att lämna samarbetet har inte varit lätt. Som förbund vill vi ständigt kunna utmana och utveckla oss och vår bransch – och det går inte som minoritetsägare. Därför har styrelsen beslutat om en policy att Komm ska äga minst 50 procent av de aktiviteter som vi arrangerar.

100-wattaren har varit delägt sedan 2009, men den nya ordningen träder i kraft vid årsskiftet.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.