Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Sveriges Annonsörer om domen i Kissie-målet: ”Förvånande”

Publicerad: 6 December 2019, 11:09

Tobias Eltell, förbundsjurist på Sveriges Annonsörer.

Sveriges Annonsörer ställer sig frågande till att Patent- och Marknadsöverdomstolen underkände placeringen av ”sponsored post” i domen mot Alexandra ”Kissi” Nilsson. ”Första instans resonerade rimligare”, säger förbundsjuristen Tobias Eltell.


Ämnen i artikeln:

Influencer marketingKissieSveriges Annonsörer

Under gårdagen meddelade Patent- och Marknadsöverdomstolen domen i det så kallade ”Kissie-målet” mot bloggerskan och influencern Alexandra ”Kissie” Nilsson. Målet har gällt bristande reklammärkning i tre inlägg, två på Instagram och ett blogginlägg. Domstolen fann bland annat att nätverket Tourn inte kunde hållas ansvarig för utformningen av inlägget eftersom inget formellt avtal kring utformningen skrivits under, en liknande bedömning som underrätten Patent- och Marknadsdomstolen. Likt Patent- och Marknadsdomstolen anser även Patent- och Marknadsöverdomstolen att märkningarna ”#samarbete” och ”I samarbete med” är otillräckliga då de placerades för långt ned i Instagraminläggen.

En punkt där överdomstolen dock skiljer sig från underrätten gäller uttrycket ”sponsored post”, en märkning som placerades i rosa bård i inledningen av ett blogginlägg. Underrätten ansåg att märkningen var tillräckligt tydlig, en uppfattning som inte delas av överdomstolen. I domen skriver Patent- och Marknadsöverdomstolen att även om målgruppen kan antas förstå att ett inlägg med ”sponsored post” innehåller marknadsföring placerades märkningen för långt ned och med mindre teckenstorlek än rubriken, vilket gör att märkningen inte drar till sig den uppmärksamhet som krävs för att bara vid en scrollning förstå att det rör sig om marknadsföring.

Branschorganisationen Sveriges Annonsörer ställer sig frågande till Patent- och Marknadsöverdomstolens bedömning gällande placeringen av ”sponsored post”.

– Domstolens underkännande av placeringen av uttrycket ”sponsored post” är förvånade då domstolen tycks underskattat mottagarens digitala kompetens, säger Tobias Eltell, jurist vid intresseorganisationen Sveriges Annonsörer.

Enligt Tobias Eltell är placeringen av märkningen tillräckligt tydlig just för Kissies målgrupp, kvinnor mellan 18 och 34 år, som domstolen själva säger är en internetvan grupp.

– Jag tror inte att målgruppen behöver markeringen längst upp, i det här fallet ser de den omedelbart. Problemet med den här domen är att de flesta influencers och annonsörer inte agerar på det här sättet i dag, vilket i sin tur kan ge Konsumentverket något att bita i. I min mening resonerade första instans mer rimligt.

Tobias Eltell berättar att han inte hade resonerat likadant gällande märkningen om huvudmålgruppen vore en annan, mindre internetvan grupp.

Kan det inte vara bra med en praxis som säger att reklammärkningen ska komma högst upp oavsett målgrupp?

– Det är ju vad den här domen faktiskt säger. Min poäng är att märkningen i det här fallet ligger tillräckligt högt upp för just den här målgruppen.

Domen kommer vara rådgivande för all framtida annonsering via influencers och bloggare. Samtidigt har många varit kritiska mot att det tagit så lång tid att komma fram till en dom, en uppfattning Tobias Eltell delar.

– Det har varit en massa processtekniska problem i rättegången vilket gjort att den dragit ut på tiden. Så här lång tid ska det inte behöva ta, speciellt inte när det gäller en så snabbfotad medieform som influencer marketing.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.