Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sveriges Annonsörer oroliga över Group M

Publicerad: 14 februari 2008, 08:48

WPP:s mediebyråer samarbetar under paraplyet Group M. Här ingår Mediaedge CIA, Mediacom, Maxus och Mindshare. Byråer som köper media för fyra miljarder per år. I veckans nummer av Resumé berättar gruppens Nordenchef Fredrik Edberg om nyttan av att samordna de fyra byråerna. – Vi har pressat priserna med 2,5 procent i januari, säger han till Resumé.


Anders Ericson, vd Sveriges Annonsörer.

Group M:s kunder är säkert nöjda med lägre priser. Men Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson gillar inte utvecklingen.
– Vi har en överenskommelse i Sverige om att inte göra bulk-köp. Jag vet flera byråer som gärna skulle vilja göra det som en extra inkomstkälla. Vi lever inte längre isolerade här i Svedala. Många avtal mellan annonsörer och mediebyråer sluts i London eller New York.

Han förstår drivkraften bakom att byråerna vill samordna inköp.
– Att driva mediebyrå i Sverige är inte speciellt lönsamt utan kräver mycket volym. Därför är det klart att man vill utnyttja stordriftsfördelar.

Men de etiska reglerna säger väl att en mediebyrå ska förhandla för en kund i taget och bara när det finns ett uppdrag från en kund?
– Jo, visst är det så. Vi kommer att jobba mor bulk-köp, så fort vi hör något. Vi vill helst inte se den utvecklingen.

Läs en längre intervju med WPP:s Fredrik Edberg i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.