Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sveriges Annonsörer prisas internationellt för kampanj

Publicerad: 18 Maj 2018, 07:42

Foto: Skärmdump

Organisationen WFA delar ut President´s Award till Sveriges Annonsörer för deras kampanj "Reklam – inte bara störande".


Ämnen i artikeln:

Sveriges AnnonsörerReklamKampanj

Under Global Marketer Week i Tokyo tilldelades Sveriges Annonsörer priset President´s Award för kampanjen "Reklam – inte bara störande". World Federation of Advertisers (WFA) står bakom den årliga konferensen och det är andra gången som Sveriges Annonsörer får priset. Senaste gången var 2015, då med kampanjen "Trött på reklam? Vinn en resa till Nordkorea – landet utan reklam".

Sveriges Annonsörers initiativ "Reklam – inte bara störande" rullade sommaren 2017 i print, oadresserad direktreklam, digitalt, radio och TV. Kampanjen syftade till att ge en förståelse för att man visst kan tycka att reklamen är jobbig, tråkig och störande men att alternativet: "en värld utan reklam" skulle innebära att mycket av det vi dagligen tar del av inte skulle finnas.

Totalt valdes sju av 30 bidrag ut, inskickade från femton länder. En av vinnarna blev då "Reklam – inte bara störande", som producerats av Forsman & Bodenfors.
– Hälften av svenskarna uppger att de är kritiska eller skeptiska till reklam. Därför är det viktigt att organisationer likt vår, vilka företräder en stor del av de största varumärkena, gör reklam för reklamen och på så sätt visar alla positiva fördelar som reklamen skapar. Att vinna ett pris som detta sporrar andra organisationer runt om i världen att kreera kampanjer med liknande budskap, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, om kampanjen i ett pressmeddelande.

Den prisade kampanjen hittar du här:

Alex Hartelius

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.