Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges Annonsörer riskerar miljonböter

Publicerad: 8 september 2008, 15:10

Två miljoner kronor i vite. Nu har Konkurrensverket tagit det formella beslutet som ändrar förhandlingsläget för ersättningsnivåerna på mediemarknaden.


Anders Ericson vd på Sveriges Annonsörer. Foto: Andreas Elgstrand

Resumé kunde tidigare i våras avslöja att Konkurrensverket skulle stoppa Sveriges Annonsörer från att ge rekommendationer om byråersättning för olika medier.  Anledningen till Konkurrensverkets initiativ är att allmänna branschrekommendationer anses konkurrenshämmande.

Nu har det formella beslutet tagits: Både föreningen Sveriges Annonsörer och bolaget Sveriges Annonsörer riskerar ett vite på två miljoner vardera om de bryter mot beslutet.

Men risken för att vite ska utdömas är liten eftersom Sveriges Annonsörer redan under sommaren anpassade sig till det väntade beslutet och ändrade både stadgar och rutiner för mediebyråersättningen.

Tidigare har Sveriges Annonsörer bland annat angett olika procentsatser för olika medier på sin hemsida.

Men beslutet innebär att Sveriges Annonsörer inte i någon form får ge rekommendationer.

Beslutet rubbar också förutsättningarna för den svenska ersättningsmodellen som varit rådande i decennier och skapar ett nytt förhandlingsläge på mediemarknaden.
– Det riskerar att bli rena vilda västern, bedömde Anders Ericson, vd för Sveriges Annonsörer i somras.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.