Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges Annonsörer sågar nya marknadsföringslagen

Publicerad: 9 juni 2008, 07:03

Helt i onödan och helt oprovocerat.
Bland annat försvagas skyddet mot fakturaskojare.
Så summerar Sveriges Annonsörer nya marknadsföringslagen som är en EU-anpassning.


Förslaget till ny marknadsföringslag lämnades till riksdagen i mars. Den nya marknadsföringslagen börjar gälla den 1 juli 2008.

Anledningen till förändringen är att EU beslutat att det ska finnas en grundläggande lagstiftning för konsumentskydd i alla medlemsländer.

I den nya lagen finns fler förbud, bland annat mot otillåtna lockerbjudanden.

I ett pressmeddelande listar Sveriges Annonsörer huvuddragen i sin kritik:

Brister i ”kedjesamarbete”

Sveriges Annonsörer   skriver: ”Samarbetet mellan ”generalagenter och annan marknadsföring i bakre led kommer att försvåras eller omöjliggöras.”

Fritt fram för renommésnyltning

Sveriges Annonsörer   skriver: ”Frågan om näringsidkarskyddet mot renommésnyltning och misskreditering är nu till stor del är borta ur svensk lagstiftning. ”

Försvagat skydd mot fakturaskojare

Sveriges Annonsörer   skriver: ”Skyddet mot så kallade fakturaskojare försvagas. Orsaken är att den tidigare regeln som funnits i marknadsföringslagen tas bort och endast en specifik regel i svarta listan blir kvar. ”

Skydd för barn

Sveriges Annonsörer skriver: ”Det svenska förbudet mot barnreklam i tv ska vara kvar, trots att barnreklam omfattas av direktivet och trots att det då inte finns utrymme för nationella förbud av denna typ. Man försvarar det med att det handlar om smak och anständighet. ”

– Vi kan dock inte hålla med om att förbud är den enda möjligheten att åstadkomma det, säger förbundsjurist Jan Fager.

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.