Reklam
Sveriges Annonsörer släpper guide för digital annonsering
Publicerad: 29 januari 2019, 14:15
Foto: Tero Marjamäki
Transparensen kring den digitala annonseringen har länge varit kritiserad. Nu släpper branschorganisationen Sveriges Annonsörer en handbok som ska göra det lättare för annonsörer att göra effektiva digitala medieköp.
Strax innan sommaren 2018 bildade Sveriges Annonsörer teamet Expertteam mediekvalité. Teamet, som består av olika experter på digitala medieköp, har i uppgift att driva frågan om transparens inom de digitala medieköpen.
Nu har gruppen tagit fram en guide som ska hjälpa branschorganisationens medlemmar att få bättre effekt på sina digitala investeringar.
– Guiden är en genomarbetad rekommendation av högsta kvalité. Jag känner mig stolt att vi nu kan dela och sprida guiden. Det här är starten på ett långsiktigt arbete, tillsammans utvecklar vi branschen, säger Silvia Barklund på Röda Korset och ordförande för Expertteam mediekvalité.
Målet är att alla parter i branschen ska nå samsyn kring hur den digitala annonseringen bör utvecklas.
– Med hjälp av guiden blir annonsörerna bättre på att beställa, på att utvärdera och på att förstå den digitala annonsmarknaden och detta kommer även att utveckla medier och mediebyråer – då de helt enkelt måste bli vassare för att kunna leverera till mer kunniga beställare, fortsätter Axel Birgerstam på Scream och vice ordförande i Expertteam mediekvalité.
Guiden ska bland annat behandla områden som annonsmiljö, mätbarhet och viewability.
– Jag tror att många har koll på en liten del. Med guiden blir det lätt att komplettera med de delar som man kanske missat tidigare, säger Erik Modig, forskare på Handelshögskolan och del av Expertteam mediekvalité.
Framöver kommer Sveriges Annonsörer även att hålla utbildningar utifrån guiden.
Expertteam mediekvalité består av:
Silvia Barklund, Röda Korset – Ordförande
Axel Birgerstam, Scream Vice ordförande
Linus Blom, Lantmännen
Carolina Löfving Larhed, Telia
Jesper Both, Kindredgroup
Per Ekfeldt, OMD
Sanna Söderström, PHD
Patrik Skogsfors, MediaCom
Louise Modigh, Vizeum
Fredrik Hermansson, Acast
Mikael Ekelöf, TV4
Mats Selling, Eniro
Carl Wåreus, Google
Johan Kvist, Facebook
Uday Printzell, KIT
Peter Bryngelsson, Demoskop
Erik Modig, Handelshögskolan
Peter Mackhé, Sveriges Annonsörer