måndag30 januari

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges Annonsörers vd varnar för den ökande reklamtröttheten

Publicerad: 20 september 2019, 09:54

Enligt en färsk undersökning från Sveriges Annonsörer har andelen negativa till reklam ökat från 44 till 59 procent på bara fem år. Enligt den nytillträdde vd:n Hanna Riberdahl kommer problemet blir organisationens huvudfokus framöver.

Ämnen i artikeln:

Hanna RiberdahlSveriges AnnonsörerReklam

Andreas Rågsjö Thorell

andreas.thorell@resume.se


Hanna Riberdahl tillträdde som ny vd för Sveriges Annonsörer i våras med budskapet att organisationen skulle lägga stor kraft på medlemsnytta under hennes ledarskap. I en debattartikel i SvD återvänder hon till en av intresseorganisationens mest frekventa ämnen på senare år, reklamtröttheten. Den är nämligen rekordhög enligt en undersökning som Novus genomfört på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Så många som 59 procent är negativt inställda till reklam, en ökning från 44 procent på fem år.

I debattartikeln nämner Hanna Riberdahl nämnden spelreklam (nio av tio negativa), retargeting, kravet på kortsiktiga resultat hos företagsledningarna samt den sjunkande reklamkvaliteten (Binet och Fields/IPA) som de starkast bidragande faktorerna kring reklamens sjunkande anseende i den svenska befolknigen. Hon slår också fast att problemet med reklamtrötthet kommer att bli organisationens huvuduppgift under hennes ledarskap.

"Vi vill, när vi nu utvecklar vår organisation, erbjuda marknadsförarna bättre verktyg och stöd kring hur de får ut störst effekt av sina reklaminvesteringar på lång sikt. Att återskapa förtroendet för reklamen och minska den utbredda reklamtröttheten hos svenska folket är avgörande för annonsörers och mediers framtid, och faktiskt också för samhället i stort.", skriver hon i debattartikeln.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev