Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges Bästa Marknadschef 2014

Publicerad: 27 november 2014, 16:10

Minna Dahlberg.

Hon kom när företagen slogs samman och fick vara med om att skapa ett nytt varumärke. Nu sätts kronan inte bara på deras butiksskyltar: de är vinnare i sin kategori, men också av alla de branscher och varumärken vi mätt. Minna Dahlberg på Kronans Apotek är Sveriges bästa marknadschef 2014.


Ämnen i artikeln:

Sveriges bästa marknadscheferSveriges Bästa MarknadschefKronans Apotek

Som för så många i den nya apoteksbranschen började det på ICA. Efter ekonomexamen fick hon jobb på ett av ICA:s regionbolag där chefen hette Ingrid Jonasson Blank ("mamma" till ICA-Stig-konceptet).
– Det var en tid av förändring. Vi gick från att vara ett grossistföretag till att bli ett detaljhandelsföretag. Där lärde jag mig hur viktigt det är att ha med erbjudandedelen i marknadsföringen, säger Minna Dahlberg.

– Och ICA är den perfekta skolan för att lära sig affärsmässighet.

I januari 2010 kunde dåvarande socialminister Göran Hägglund inviga det allra första apoteket, som inte var Apoteket, med stor uppståndelse på Fleminggatan i Stockholm. Medstop Apotek stod det på skylten, och Minna Dahlberg hade blivit ansvarig för deras marknadskommunikation.
– Det var ju något unikt, att bygga en ny apotekskedja. Att bygga ett nytt varumärke är verkligen att bryta ny mark. Och att göra det på en ny marknad var speciellt, vi fick ägna oss åt lite detektivarbete och göra en hel del antagaganden för att försöka ta reda på vad konkurrenterna tänkte stå för, eftersom alla började från noll.

Ute i världen fanns apoteksgiganter som Boots, som de flesta trodde skulle ta rejäl plats på den svenska marknaden. Så blev det inte, även om de finns kvar med några apotek i Sverige. Men redan efter tre år med en ny apoteksmarknad började det hända saker, med konsolidering och uppköp och samgåenden.

Medstop som ägdes av Segulah såldes till finska KD-Oriola som redan hade kedjan Kronans Droghandel. När bolagen skulle integreras bestämde de sig också för en ny mycket modernare profil.
– Det kändes rätt i tiden. Kunderna hade hunnit vänja sig vid de nya apotekskedjorna och vi ville differentiera oss ännu tydligare.

Ny ägarbild, nytt namn och ny position på marknaden, och det mesta tycks ha slagit väl ut för Kronans Apotek.
– Vi bytte våra butiksskyltar strax före årsskiftet 2013 och påbörjade utrullningen av det nya grafiska manéret i vår kommunikation och på våra apotek. I dag kan vi se effekterna av det. Vi har fått ett tydligare grafiskt uttryck, vi har en kundklubb med över en miljon medlemmar i dag och vi har fina butiker. Men det är vad du laddar varumärket med som är det intressanta. .

Med egen bakgrund på byrå har Minna Dahlberg inga tveksamheter i att själv ge sig in i andra led i marknadsföringskedjan.
– Jag förhandlar själv vissa medieköp, även om det mesta sker via mediebyrån. Man ska inte undervärdera att själv kunna göra saker, säger hon.

– Kommunikationen ska bygga varumärke och försäljning. Länge gjorde tv det väldigt bra, men i dag har tv allt svårare att leverera träffar på grund av konkurrensen från framför allt digitala medier. För tunga annonsblock skapar i sin tur irritation hos konsumenterna.

Läs hela intervjun i veckans utgåva av Resumé som kommer ut i morgon. Ingen prenumeration? Lugn, det fixar du här.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.