Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag07.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sveriges bästa marknadschef byter jobb

Publicerad: 2 Oktober 2015, 08:12

Minna Dahlberg byter jobb.

Om några veckor går Resumés tävling Sveriges bästa marknadschef av stapeln, för tionde året i rad. Lagom till galan byter fjolårets vinnare Minna Dahlberg på Kronans Apotek jobb. – Vinsten betydde väldigt mycket, inte för bara för mig utan för hela företaget, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Sveriges Bästa MarknadschefKronans Apotek

Minna Dahlberg har varit marknadschef på Kronans Apotek sedan i slutet av 2013. Nu börjar hon som marknads- och sortimentschef på Alfort, ett företag inom färg-, intrednings- och byggbranschen med ett flertal varumärken som säljs inom Norden.

– Tjänsten innebär ett större kommersiellt helhetsansvar som inte enbart inbegriper marknad, utan även sortiment och försäljning. Det ska bli riktigt kul, säger hon.

Du blev Sveriges bästa marknadschef 2014. Vad har vinsten betytt för dig?
– Vinsten betydde väldigt mycket, inte bara för mig utan hela företaget. Den skapade stor intern stolthet och medvetenhet i hela organisationen kring vårt fina varumärkesarbete. På det personliga planet fick den mig även att börja fundera på vad jag skulle ta mig an för nya utmaningar efter sex år i samma bransch. Med följden att jag i augusti tackade ja till en ny tjänst i en helt annan bransch, vilket känns otroligt kul och utmanande.

Vad ser du för utmaningar i att särskilja sig från konkurrenterande apotek?
– Jag tror att Kronans Apotek har slagit sig in på ett framgångsrikt spår med en egen positionering med tydlig tonvikt mot hud och skönhet. Utmaningen är att orka jobba vidare med detta konsekvent. Vårt nya butikskoncept Care&Beauty som lanseras inom kort och vårt sponsorskap av ELLE-galan är bara några exempel på detta långsiktiga positioneringsarbete.

Du är ju nominerad i år igen - vad ser du för chanser att vinna?
– Jag har inga speciella förväntningar, det är många duktiga marknadschefer som nominerats.

2013 vann Fredrik Kullberg på Apotek Hjärtat. Är det ett framgångskoncept att bli marknadschef på ett apotek?
– Bra fråga! Apoteksbranschen är ung om man tar hänsyn till omregleringen, så alla förändringar blir ganska synbara för kunderna. Men ett uthålligt och genomtänkt varumärkesarbete är ändå det som i slutändan ger resultat, oavsett bransch.

Här kan du se alla nominerade till Sveriges bästa marknadschef.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.