Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sveriges enda gula penna till F&B

Publicerad: 22 Maj 2015, 06:40

Forsman & Bodenfors vinner sveriges enda gula penna i D&AD, Youtube kör ut köpknappar till klipp och 100-tals tv-kändisar misstänkta för sexövergrepp. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

David LettermanYoutubeF&B

F&B plockar en gul penna
Under torsdagskvällen hölls en gala i London i den prestigefulla tävlingen D&AD, där det stod klart att Forsman & Bodenfors plockar hem Sveriges enda gula penna i år. De vinner för World Food Programme-kampanjen "805 million names" med Zlatan Ibrahimovic. Förra året plockade byrån hem Sveriges första svarta penna någonsin för Volvo-kampanjen "Live Test Series". Men i år belönades inga svenska bidrag med varken vita eller svarta pennor. Däremot blev det svenska vinster i grafit- och träpenna. Sedan tidigare har det varit känt att Sverige kammar hem 12 utmärkelser – men vilka valörer det gäller blev känt först i går.

Grafitpennor vann:
• Åkestam Holst med "Blowing in the wind" för Apotek Hjärtat (2 grafitpennor)
• Henrik Nygren Design för boken Grafik Design:Henrik Nygren
• DDB Stockholm med "The Rag Bag" för Uniforms For The Dedicated.

Träpennor fick:
• Forsman & Bodenfors för "805 miljoner namn" för World Food Programme (2 pennor)
• Ingo med "The Unwanted" för Situation Stockholm
• ANR BBDO med "Living With Lag" för Ume Energi,
• DDB Stockholm med "The Rag Bag" för Uniforms For The Dedicated (2 pennor)
• House of Radon med "The Next Black" för AEG
• The Studio för Pia Ulins och Lotta Agatons bok Colourful

Youtube kör ut köpknappar till klipp
Nu tar Youtube nästa steg för interaktiva reklamfilmer och kör ut Click-to-Shop-knappar på deras Trueview-annonser. Annonsörerna kan nu utnyttja platsen för produktinformation, bilder och länkar. Men den nya knappen innebär inte ett direktköp – utan köparen skickas ändå vidare till annonsörens webbplats, skriver Adage.

100-tals TV-kändisar misstänkta för sexövergrepp
Det har skett en kraftig ökning av anmälningar om sexuella övergrepp mot barn i Storbritannien under den senaste tiden. Det efter att den populära programledaren Jimmy Savile, numer avliden, anklagades för att ha förgripit sig på unga tonårsflickor. För närvarande har polisen identifierat 261 misstänkta personer som beskrivs som kända. Av dem är 135 kända från tv, skriver The New York Times.

Lettermans storstilade avsked
När David Letterman natten till torsdagen gjorde sin sista "Late Show" gjorde han det med en bang. Det var nämligen 14 miljoner människor som tittade, vilket är den högsta tittarsiffran sedan 1994. Anledningen till de höga tittarsiffrorna den gången var att programmet sändes mitt under OS i Lillehammer. "Late Show" sändes under 33 år, skriver AFP.

Motgångar för viralpolisen
Polisen Scott Goodwin är lite av en sociala medierexpert. Hans inlägg via polisens konto blir ofta superdelade och omskrivna i pressen. Men allt har också en baksida. I ett debattinlägg på Metro skriver han om de negativa reaktioner han får ta emot: en mängd JO-anmälningar.
– Medborgarna måste bestämma sig om de vill ha en öppen poliskår som vågar visa känslor och berätta om vardagen som den är (...) Mina dagar som Facebookpolis är räknade, skriver Scott Goodwin.

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Ämnen i artikeln:

David LettermanYoutubeF&B

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.