Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges första reklamprofessor

Publicerad: 1 december 2013, 20:31

Jacob Östberg.

Jacob Östberg är först i Sverige med en professorstitel i reklam och pr. Han tillträdde professuren i mars vid Stockholms universitet och är för närvarande chef för marknadsföringssektionen vid Stockholms universitet.


Hans specialområde är konsumtionens och marknadssymbolers roll i det kulturella landskapet.

– Jag vänder mig inte i huvudsak till företag med rön kring hur de ska bli mer effektiva i sin kommunikation. Däremot kan den kulturella förståelsen spela stor roll för företagens affärsmål, säger Jacob Östberg till Resumé.

Förutom forskning och undervisning i marknadsföring, reklam och PR vid Stockholms universitet håller Jacob Östberg ofta gästföreläsningar såväl på andra universitet som vid exempelvis Berghs och Beckmans.

En del av din forskning – så som din avhandling om hälsa och mat – kan tyckas befinna sig långt från pr och reklam, förklara?
– Det kan kanske kännas långt borta men det handlar hela tiden om hur konsumtion fylls med symboliska värden och vilka aktörer som bidrar till detta. Vad vi konsumerar berättar något för oss själva och andra, men exakt vad det berättar är någonting som ständigt omförhandlas. När det gäller mat så äter vi sådant som är kodat med hälsobudskap, även om maten kanske inte alltid är hälsosam ur fysiologisk synvinkel. Det är därför en del konsumenter till och med äter ihjäl sig på dieter som de tror är hälsosamma.

Hur följer du reklambyråvärlden?

– Inte så mycket som jag borde. Jag har mina kontakter i branschen, men håller mig mer ajour genom att ta del av annan forskning.

Hur kan din forskning gynna pr- och reklambyråernas affär?

– Internationellt sett är det många byråer som kopplar in konsulter för att få kulturell förståelse. Jag säger inte att de ska lyssna på mig personligen, men förhoppningsvis kan den kompetens vi ger våra studenter komma byråvärden till livs på ett positivt vis.

Jacob Östberg anser att det är missvisande att kalla honom Sveriges första reklamprofessor. Det har tidigare funnits professorer inom marknadsföringsämnet som forskat om reklameffekter och dylikt utan att det som explicit titel på sin professur.

Varför tror du att det dröjt till 2013 innan Sverige fått sin första professorstitel inom reklam och pr?
– Det hänger samman med synsättet på reklam och pr inom den akademiska världen. Om marknadsföring har behandlats styvmoderligt så har reklam och pr ansetts vara en verksamhet för "krängare". Man har sett ett motsattsförhållande mellan den akademiska världens intellektuella ambitioner och kommersialism.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.