Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sveriges Mad Men?

Publicerad: 26 Januari 2011, 10:51

Den gamla amerikanska reklambranschen gör idag succé i form av serien Mad Men. Men hur såg det egentligen ut i Sverige? Det ska två forskare nu ta reda på.


Vem var Sveriges Don Draper?

Erik Lakomaa och Richard Wahlund på Handelshögskolan har fått anslag för att skriva den svenska reklambranschens historia. Forskningen ska täcka perioden från 1960-talet och framåt, och fokus ligger på att klarlägga varför branschen är så stor i Sverige i jämförelse med andra i-länder. Enligt forskarna är den dubbelt så stor som i länder med jämförbar storlek.

– Det finns ett stort intresse för reklambranschens historia. Det visas inte minst i dess roll i populärkulturen, säger Erik Lakomaa, ekonomie doktor och forskare vid Handelshögskolan.

Reklambranschen har stor betydelse för mediebranschen och dess utveckling slår forskarna fast.

– Reklam har stor ekonomisk betydelse för mediebranschen, och annonsörer drar sig inte för att byta medier allteftersom dessa utvecklas. En ytterligare hypotes är att reklamen även påverkar medieutveckling, något som vi också vill undersöka, säger Richard Wahlund som är forskare i ekonomisk psykologi och marknadsföring i en kommentar.

Projektet finansieras av Jan Wallanders Stiftelse och kommer att pågå i två år.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.