Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges Mediebyråer: ”Annonsmarknadens nedgång påfallande lik finanskrisens”

Publicerad: 11 maj 2021, 12:59

Foto: Adam Smigielski

Trots tydliga tecken på återhämtning är medieinvesteringarna för april 2021 nere på 2010 års nivåer.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Under april 2021 ökade medieinvesteringarna med 33,7 procent i jämförelse med samma period förra året. Siffrorna gäller investeringar förmedlade via Sveriges mediebyråer.

Men trots att annonsmarknaden nu visar tydliga tecken på återhämtning är det en lång väg att gå. Jämförelseperioden, april 2020, är nämligen den svagaste i Mediebyråbarometerns 15-åriga historia. Bara två gånger tidigare, 2020 och 2021, har april månad varit lika svag som i år.

– Om marknaden nu har bottnat är nedgången påfallande lik finanskrisen 2008; då sjönk medieinvesteringarna med 18 procent innan den vände och sedan mars 2020 har nu investeringarna sjunkit med 19 procent, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

I princip samtliga kategorier redovisar tillväxt men den största andelen kommer från de två största kategorierna: tv och de samlade digitala köpen. Men även om tv ökade med 34 procent och digitala kanaler med 40 procent så är det med ett längre perspektiv riktigt svaga månader. TV-investeringarna är exempelvis nere på 2007 års nivåer.

De enda kategorier som redovisar negativ tillväxt är, förutom bio, populärpress och dr/annonsblad. Samlat är dock utomhus den mediekategori som under året haft det allra tuffast med en negativ tillväxt om 36,8 procent. 

 

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.