Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sveriges mörka dag i Cannes

Publicerad: 22 juni 2010, 18:46

Tre kategorier, men endast ett silver. För Sverige var tisdagen i Cannes Lions en mörk dag. Enda ljusglimten var Outdoor, där Farfar fick ett silver för Nokia-kampanjen World´s Biggest Signpost.


Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Fredrik Svensson, svensk juryledamot i Media

Medan måndagen var en braksuccé och det regnade guld över Sverige kan tisdagen liknas mer vid en baksmälla efter segerruset. Främsta besvikelsen rör Media, där 11 av 44 bidrag nominerats, men inte ett enda gick hela vägen och vann ett lejon:

- Vi ville belöna bidrag med mänsklig insikt, rejält genomslag och det måste också vara mätbara bidrag, säger Laura Desmond, Media-juryns ordförande.

I stället för svenska bidrag lovprisades ett bidrag från Leo Burnett i Sydney för Canon kallat EOS Photochains, som också fick ett Grand Prix-lejon. Enkelt förklarat gick kampanjen ut på att koppla en liten detalj av en bild och sedan, i en kedja, se till att samma detalj finns med på en annan bild. Idag laddas det upp fyra foton per timme:

- Det handlar om en mänsklig insikt och att människor är mer intresserade av att bli inspirerade än att titta på teknik. Kampanjen bidrog också till en fördubbling av marknadsandelarna, säger Laura Desmond.

Och det är just på sista punkten Sverige brister inom Media-kategorin, det vill säga mätbara resultat. Som direkt effekt föll exempelvis DDB:s Rolighetsteori och F&B:s FB-kampanj för Ikea:

- Det är alldeles tydligt att Sverige måste bli bättre på vilket resultat kampanjen ger. Många bidrag från andra länder redovisade exakt vad man fick för intäkter, säger Fredrik Svensson, grundare av Naked.

Samtidigt är han lite skeptisk till så exakta beräkningar eftersom det är svårt att separera vad som har gett vad. Det var ändå inget det gick att argumentera mot och just resultat stod för en tredjedel av totala bedömningen, enligt Fredrik Svensson.

Att Sverige inte vann några lejon i Radio var kanske inte så konstigt med tanke på att endast ett av 15 bidrag nominerats, det vill säga DDB med Flickorna Larsson. Sverige har ingen representant i Radio-juryn, men juryns ordförande Paul Lovoie, ville se bidrag som lyfte Radio till nya höjder.    Många bidrag var bra, men inget så bra att man fann anledning att dela ut ett Grand Prix:

- Det har varit hög kvalitet rätt över och mycket svårt att vinna ett lejon. Men vi har inte funnit något bidrag som gör något helt nytt, säger Paul Lovoie.

Att man inte fann ett bidrag värt ett Grand Prix-lejon är egentligen en sanning med modifikation. Ett ideellt bidrag från Leo Burnett i Colombia föll verkligen juryn i smaken, men reglerna säger att ideella bidrag inte kan vinna Grand Prix. Något som också är en anledning till att man i år instiftat Grand Prix for Good. Enda riktiga ljusglimten för Sverige under den mörka tisdagen var att Farfar fick ett Silverlejon inom Outdoor för Nokia World´s Biggest Signpost. Inte heller inom denna kategori hade Sverige någon juryrepresentant.

En ytterligare positiv händelse var att 5 svenska bidrag inom design nominerades och hela 28 bidrag inom Cyber.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.