Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SVT-legendarens mystiska reklamsatsning

Publicerad: 18 januari 2013, 12:18

Carl-Ingemar Perstad

Foto: Skärmdump från "Bilmagasinet"

För ett tiotal år sedan fick Trafikmagasinets programledare Carl-Ingemar Perstad sparken från SVT. Nu tyder mycket på att han blir reklamansikte för Ahlgrens bilar, men marknadschefen för Leaf förnekar samarbete.


Carl-Ingemar Perstad är en legendar inom biljournalistiken på SVT. 2002 fick han sparken som programledare för Trafikmagasinet. Senare kom det fram att den folkkäre tv-profilen även förskingrat pengar.

Nu gör han comeback som programledare för youtube-serien "Bilmagasinet". Ett format producerat av King Edward som till stor del liknar en reklamfilm.

I förra veckan reagerade tidningen Auto Motorsport på flera aspekten i filmen. Carl-Ingemar Perstad presenterade dels nyheter från bilmässan Detroit-salongen trots att eventet ännu inte haft premiär. Dessutom puffade programledaren för en bilmässa i Frankfurt som öppnar först i september.

I filmen berättar Carl-Ingemar Perstad om en nyheter för Sveriges största biltillverkare:

"Sveriges största biltillverkare kommer med en helt ny modell", säger Perstad i "Bilmagasinet" och fortsätter:

"Den nya modellen bygger på en befintlig bottenplatta, men att design och prestanda är helt nyskapande"

Auto motorsport drar slutsatsen att det rör sig om en reklamfilm och motorjournalisten Joakim Dyredand kopplar "Bilmagasinet" Ahlgrens bilar. Resumé ringer upp Inger Molin, producent på King Edward i Malmö, ett produktionsbolag som specialiserat sig på reklamfilmer.

– Det är en investerare i bilar som ville göra en satsning med Carl-Ingemar Perstad. Det kommer flera nyheter framöver. I övrigt har jag ingen möjlighet att kommentera vilken biltillverkare det rör sig om, säger Inger Molin till Resumé och fortsätter:

– Det handlar om ett nyhetsmagasin i kort format. Perstad är en rutinerad bilräv och har stor erfarenhet av tv-produktioner. Han passar perfekt för uppgiften och är engagerad.

Det känns inte som en film med särkilt stora produktionskostnader?
– Vi jobbar med små medel för att få fram innehållet för bilmänniskor. Ambitionen är att göra en långsiktig satsning.

Det känns inte alltför troligt att en traditionell tillverkare som Volvo skulle genomföra en satsning av det här snittet. Kan du dementera att det rör sig om Ahlgrens bilar?
– Jag kan inte kommentera det. Jag kan säga så här: du verkar ha varit med förut.

Leafs marknadschef Cecilia von Perglas dementerar att "Bilmagasinet" skulle vara en satsning från Ahlgrens bilar.

– Det är inget vi är kopplade till.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.