Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SVT Play-succérnas skapare startar reklamfilmsbolag

Publicerad: 30 November 2012, 13:40

"Danne och Bleckan", en av ART89:s produktioner

Foto: Skärmdump från SVT Play

Produktionsbolaget ART 89 ligger bakom SVT-play-succéer som "Ana Gina Show" samt "Danne och Bleckan". Nu startar delägarna upp en reklamfilmsverksamhet i ett nytt bolag.


Ämnen i artikeln:

Art89

För fem år sedan grundade Mikael Hernström och Jonas Alassaad produktionsbolaget ART 89. Det stora publika genombrottet har kommit med prisbelönta och hyllade succéserier på SVT Play såsom "Ana Gina Show" med Gina Dirawi och "Rebecca och Fiona" med dj:erna Rebecca Scheja och Fiona Fitzpatrick.

Den senaste tiden har ART 89 även producerat "Danne och Bleckan" med tatueringsduon Daniel Eriksson och Anders Bleckhorns från Salong Betong, samt "Williams lista" på SVT Play. Samt "Kjelles smakresa" och "Djurakuten" i TV3.

Under förra året tjuvstartade produktionsbolaget reklamfilmsverksamheten. Bland annat var man med i arbetet med "Appmiljonären" för Telia i samarbete  CP+B Europe.

I höst har man dragit igång det nya bolaget ART89 Produktion AB. Här kommer man att producera tv-reklam för webben och traditionell tv för företag, myndigheter och organisationer.

– I takt med att vi fått in flera förfrågningar startade vi det nya bolaget. Innan har vi hanterat reklamprojekten lite med vänsterhanden, men nu kan vi fokusera på att bygga reklamsidan, säger den tredje delägaren Thomas Åkerstedt producent och delägare på ART89.

Ni kommer från andra sidan hur kommer det att sätta avtryck i era reklamproduktioner?
– Vi kommer att arbeta lite annorlunda. Vi kommer att försöka jobba effektivt på kostnadssidan. Sen har vi också en historia av att jobba med redaktionellt innehåll och bygga redaktionella värden. Produktionerna kommer att vara både intern och extern kommunikation.

ART89 omsatte 27 miljoner kronor under det brutna räkenskapsåret 2010/2011, en fördubbling i jämförelse med föregående bokslut. Delägarna beräknar en utveckling för ART89 Produktion AB där man når en omsättning mellan tre och fem miljoner under första året för att sedan växa till mellan 8 och 15 miljoner inom en fyraårsperiod.

– Vi kommer att vända oss till reklamköpare som inte är traditionella tv-kunder, men som behöver rörlig content, säger Thomas Åkerstedt.

Som många andra bolag i tv-branschen består bemanningen på ART89 i huvudsak av frilansare. Det har medfört att man emellanåt har tappat talangfull kompetens mellan produktionerna. Att växa på reklamsidan blir ett sätt att säkra kontinuiteten.

– I takt med att vi kommer över flera uppdrag så behöver vi knyta till oss kunskap. Vi vill behålla våra talangfulla medarbetare, men det kan vara svårt om det uppstår en lucka mellan olika produktioner. Genom att bredda oss skapar vi ett tillfälle att behålla talanger.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Art89

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.