Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SVT:s schlagertrailer

Publicerad: 31 januari 2012, 12:22

SVT:s Melodifestival 2012 har premiär nu på lördag klockan 20 00, ett jippo som för SVT:s kommunikationsavdelning är det enskilt största och mest intensiva projektet. Popidolen Dannys nakna kropp används i reklamen:


Popidolen Danny visar sig naken och Christer Björkman tappar byxorna i SVT:s egen reklamfilm för Melodifestivalen 2012.

— meningen är att reklamen ska väcka nyfikenhet och intresse för programmet. Jag ser den som en unisexuell reklam, säger Thomas Hall projektledare för Melodifestivalen.

SVT:s marknadschef Lotta Loosme berättar dock hur produktionen i år har lekt med de klichéer som kretsar kring fenomenet Melodifestival:

— Vi arbetar med olika anslag och temat på kommunikationen från år till år, det märks tydligast i våra trailers. Det är ju ett välkänt faktum att alla älskar att ha åsikter om hela Sveriges fest. Det är vindmaskiner, glitter, kostymer och gester. Vi har såklart skruvat till det lite extra, säger Loosme.

Melodifestivalen marknadsförs främst i SVT:s egna medier med en del kompletteringar i press och pr.

SVT är enligt Thomas Hall mycket laddade inför de 6 program som kommer. Finalen sänds från Globen den 10 mars.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.