Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 7 maj 2008, 06:36
Reklambyrån SWE köper JWT Stockholm, som ingår i det stora internationella byrånätverket JWT Worldwide.
Affären beskrivs som ett trendbrott.
– Det här är en okonventionell affär i den meningen att en svensk reklambyrå köper en annan svenskägd byrå som är en del av ett internationellt nätverk, säger Ulf Enander, VD på SWE.
Tidigare har svenska byråer blivit uppköpta av internationella nätverk. Men SWE:s köp av JWT Stockholm går mot strömmen – och visar att ett köp av en svensk byrå i ett utländskt nätverk också är ett sätt att möta kundernas krav på nätverk för att nå flera marknader.
– Redan idag agerar SWE, med framgång, lead agency för ett antal internationella kunder med svenskt ursprung, utan att tillhöra något nätverk. Men vi har, på senare tid, också haft ett antal förfrågningar där det ställts krav på tillgång till ett formellt internationellt nätverk, säger Ulf Enander i en kommentar.
Enligt Enander innebär affären ökade möjligheter att hantera fler internationella uppdrag.
– Med den här lösningen får vi ett samarbetsavtal med JWT Worldwide utan någon ägarrelation. Nu blir vi den enda svenskägda nätverksbyrån, säger han.
SWE kalkylerar med att byråintäkten ökar till 60 miljoner kronor 2008 och att omsättningen blir drygt 100 miljoner kronor.
JWT Stockholm startades 2005, men nju tyckte huvudägaren Jacob de Geer och minoritetsägarena att det var dags att sälja.
JWT är världens fjärde största byrånätverk med över 8 500 anställda och 300 kontor i 87 länder.
Magnus Helander