Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SWE startar designenhet

Publicerad: 4 april 2012, 07:38

Pelle Lundh och John Mellkvist blir ansvariga för SWE Deisgn. Målet är att skapa smartare, bättre och billigare design – inte minst genom att snabba upp arbetsprocesserna.

Foto: Andreas Elgstrand.

Nästa reklambyrå att starta en egen design-enhet: SWE. John Mellkvist, senast design director på Identity Works, blir ansvarig för enheten på byrån. Men i stället för att bara bli "ännu en designbyrå", vill man vända på arbetsprocesserna och skapa snabbare och billigare design.


Ämnen i artikeln:

SWE

Genom att radikalt ändra arbetsprocesserna-, menar John Mellkvist att man kan skapa snabbare, smartare och framför allt billigare design.

Fram till nyligen var han design director på Identity Works. Han är dock kanske mest känd för att ha grundat John Look, en sajt där man kan skräddarsy visitkort online. Andra arbetsplatser är Brindfors Design, Hall & Cederquist Y&R och Grow.

Nu  startar han en designenhet på SWE tillsammans med Pelle Lundh, ad på SWE.

–Vi startar SWE Design kring en idé om vad vi tror behövs. Det har startats väldigt många designbyråer på senare tid, flera kanske mest ”för att man måste erbjuda design”. Vi vill utmana och arbeta med design på ett lite annat sätt än traditionellt, säger John Mellkvist.

John Mellkvist har arbetat med strategisk design på olika sätt sedan den kom till Sverige i mitten på 90-talet.

– Design har kommit att bli alltmer strategiskt viktig och det är också så vi vill jobba med design, som en strategi som höjer värdet av ett varumärke.

Han vill också ta död på en myt.

– Strategi behöver inte betyda lång tid utan strategi kan vara att muta in ett område först. Att vara snabb.

Den nya byrån har målet att förkorta designprocessen och därigenom också pressa priserna.

– En Nokiachef sade nyligen att ”kineser får ut en telefon mycket snabbare än den tid det tar för oss att putsa en powerpoint-presentation”. Jag tycker det är talande för modern produktutveckling och sätter även fingret på hur design bör tas fram. Det är lätt att fastna i analyser och missa det momentum som en bra idé möjliggör.

I stället vill SWE Design sätta fokus på skisser.

– Vår modell bygger på att skissa tidigare och föra resonemang med skisserna på bordet, så alla ser samma- sak. Processen vi vill arbeta efter är att tillsammans med kunden komma fram till vad grundproblemet är, för att snabbt ta fram ett par tydliga vägar, och sedan testa dessa så tidigt som möjligt.

John Mellkvist menar att ”avtäckningarnas tid”, med stora bombastiska presentationer, är förbi.

– Det är inte kunden som ska bli överraskad. Man ska sikta på att överraska kundens kunder i stället.

Kommer ni att nyanställa i SWE Design?
– Vi börjar inte så, utan vi tar in den personal från SWE som behövs.

Pelle Lundh, som blir ansvarig tillsammans med John Mellkvist, har varit på SWE i åtta år. Han har mestadels jobbat med SAS och Eurocard. Innan SWE var han på bland annat Hjärtsjö och Graceland.

Fakta
Grundades 1997. Hade en omsättning 2010 på 62 miljoner kronor. Resultatet var samma år 7,1 miljoner. Antal anställda var 31.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

SWE

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.