Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Swebus börjar annonsera ombord

Publicerad: 11 juni 2012, 08:20

Comqviq är ett av två varumärken som har testkört reklam på Swebus under vintern och våren. Swebus övergår nu till skarp drift.

Foto: Pressbild.

Bussjätten Swebus har testkört reklam under vintern och våren ihop med Comviq och norska Netcom. Nu övergår man till skarpt läge.


– Vi har under många år fått förfrågningar från företag som är  intresserade av att marknadsföra sig mot våra resenärer. Nu är vi redo  att både kunna erbjuda dem en välpaketerad annonslösning mot olika  målgrupper och att följa upp vad våra resenärer tycker om reklamen,  säger Ingvar Ryggesjö, presschef på Swebus.

En undersökning av  Netcoms kampanj visade att 72 procent av alla som sett reklamen ombord  upplevde den som positiv.

19 procent uppgav också att de skulle kontakta  Netcom, medan 7 procent räknar med att köpa något i och med kampanjen:
–  Vi är mycket nöjda med resultatet från vår kampanj ombord på Swebus  bussar och vi har i fler omgångar förlängt kampanjperioden, säger  Camilla Nygaard, project manager på Netcom i Norge i en kommentar.

Hon  menar att fördelen är att man når en målgrupp som rör sig mellan  Sverige och Norge och att denna har intresse att ta till sig erbjudanden  kring samtalskostnader för hela Norden.

En ytterligare fördel är  att resenärerna har gratis wifi ombord, vilket gör att de enkel kan  utnyttja digitala erbjudanden, resonerar Camilla Nygaard.

Swebus  har 200 000 resenärer per månad till över 150 orter i Sverige, Osla och  Köpenhamn. 47 procent är barn/ungdomar/studenter, medan 37 procent är  vuxna och 17 procent klassas som pensionärer.

Swebus erbjuder ny  fyra olika annonspaket: Osloresenärerna, Flygtransferresenärerna till  Arland, alla expressbussresenärer i Sverige och alla resenärer oavsett  resmål.

Annonserna har två standardformat Det ena är liggande A5  på stolsryggarna, medan det andra är liggande A3 i fönsterskyltar.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.