Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Swedbank frodas under eken

Publicerad: 16 Mars 2011, 15:35

En ekorre och en anka. Under eken. Med idén ”den som spar han har”. Det var ingredienserna när Swedbank laddade om och storlanserade sitt nya manér efter månader av förberedelser. Nu kommer del två, med budskapet att lansera Swedbank som en relationsbank.


Ämnen i artikeln:

SwedbankBjörn Larsson

truetrue2020-03-02T16:34

Över förväntan, konstaterar koncernmarknadsdirektör Björn Larsson om ”Under eken”-filmerna. Foto: Sören Andersson.

I början av december förra året var det många som höjde på ögonbrynen när Swedbank efter några års tystnad i tv laddade om och satsade på ett tecknat manér. Med en fabel om en flitig ekorre och en mindre flitig anka, tog man tillbaka och lyfte fram eken igen i sin marknadsföring.

Och enligt Björn Larsson, koncernmarknadsdirektör på Swedbank gick filmen hem i stugorna.
– Resultaten från den inledande kampanjen är både inspirerande och lovande inför fortsättningen. Vi fick en mycket hög reklamerinran parallellt med en varumärkeskännedom som vi inte hade räknat med att uppnå förrän tolv månader in i kampanjen och ett gillande bland inte minst den yngre målgruppen 18–25 år som vida överträffade våra förväntningar, säger han.

På lördag går del två upp i TV4 och i MTG:s kanaler. Den nya filmen kretsar kring frågeställningen vad en relation egentligen är. På nytt har ekorren och ankan huvudrollerna.

Utgångspunkten för berättelsen är åter eken, men nu väver man också in och återupplever några av Holly­woods mest ikoniska film­ögonblick. Via filmreferenserna vill man belysa en relations potentiella styrkor. Filmen landar i slutsatsen att det är via relationer som man kan växa som människa.
– Vi stärker nu vår position som en rådgivande bank i nära relation med våra privat- och företagskunder och ser fram emot att ta hjälp av våra vänner från första kampanjen – ankan och ekorren – för att dramatisera vårt budskap som en relationsbank. Snart kommer också nya spännande, karaktärer att introduceras i vår egen värld under eken, säger Björn Larsson.

Som i den första filmen är det produktionsbolaget Aardman som står för animeringen, även nu är alla miljöer och karaktärer uppbyggda för hand och animerade med stop motion-teknik. Även detta ett medvetet val för att ge en egen tonalitet som man menar ligger i linje med bankens värderingar.

Denna film blir den som också kommer att lansera konceptet ”Livet under eken” i Baltikum, först ut är Lettland följt av Estland och Litauen.

Tero Marjamäki

Ämnen i artikeln:

SwedbankBjörn Larsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.