Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Swedbank riskerar böter för felaktig reklam

Publicerad: 5 juni 2008, 08:12

Swedbank riskerar 400 000 i böter om de inte slutar att använda vissa påståenden i sin marknadsföring. Det har KO beslutat.


I reklamen, som gått ut till Swedbanks kunder, påstår banken att det är nya EU-regler som gör att de måste slopa de avgiftsfria uttagskorten.
”Uttagskorten försvinner – EU inför nu enhetliga regler (SEPA) som gör att vi som bank inte längre får ge ut kort som bara fungerar här hemma i Sverige.”

Enligt Konsumentombudsmannen stämmer inte detta. KO skriver bland annat i en kommentar till beslutet att påståendet riskerar att ge ett felaktigt intryck att varken Swedbank eller någon annan bank i Sverige kan erbjuda uttagskort utan avgift. SEPA, som Swedbank hänvisar till, är enligt KO endast en vision där bankernas självregleringsåtgärder resulterar i en gemensam marknad för betaltjänster.

Om Swedbank fortsätter använda påståendet eller andra liknanden formuleringar riskerar de böter på 400 000 kronor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.