Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Swedbank skrotar konceptet ”Livet under eken”

Publicerad: 25 Februari 2016, 08:20

Swedbank förpassar under eken till papperskorgen.

Swedbanks animerade koncept "Livet under eken" skrotas. I samband med att storbanken byter reklambyrå är den flitiga ekorren och lata ankan snart ett minne blott.


Ämnen i artikeln:

MullenLowe BrindforsSwedbankForsman & Bodenfors

I oktober åkte Swedbanks tidigare byrå MullenLowe Brindfors ut och ersattes av Forsman & Bodenfors. Då hade MullenLowe Brindfors haft uppdraget i sex år, som när det säkrades beräknades vara värt mellan 7-15 miljoner kronor i årlig byråintäkt.

LÄS MER: Swedbank väljer Lowe
LÄS MER: Swedbank bryter med Lowe Brindfors – går till F&B 

Det var efter att byråns dåvarande vd Björn Larsson blev koncernmarknadsdirektör på banken som de tillsammans tog fram det animerade reklamkonceptet "Livet under eken". Konceptet hyllades av Swedbanks marknadsdirektör Stina Falklind-Gross så sent som i oktober, i samband med att hon utsågs till Sveriges Bästa Marknadschef.
– Vi har fått otroligt höga värden avseende avsändare identitet och observation, sa hon då till Resumé.

LÄS MER: Reklamkonceptet som ger effekt för Swedbank

När byråbytet blev känt medgav Swedbanks marknadschef Johan Bryngelson dock att reklamkonceptet skulle ses över. Nu bekräftar han att det förpassas till papperskorgen.
– "Livet under eken" kommer inte att fortsätta, säger han och fortsätter:

– Vi har precis bytt byrå och ser över vilket reklamkoncept vi ska köra framöver. Det är bättre att vi pratar när vi har landat i det.

Han ber Resumé att mejla om vi har ytterligare frågor och lovar sedan att återkomma, men gör det aldrig.

Det är inte bara Swedbank som har bytt byråer under den senaste tiden. Flera andra stora annonsörer, bland andra Tele 2, Comviq, K-Rauta och Com Hem har också gjort det.

Sugen på att läsa mer om hur byråbytena kan påverka reklamkoncepten? Teckna en prenumeration av Resumés papperstidning som kommer ut i dag.

Här är första filmen om Livet under eken, från december 2010:

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.