Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Swedbank söker entreprenörer i ny kampanj

Publicerad: 2 Juni 2017, 09:35

Entreprenörsskapet står i fokus i Swedbanks nya kampanj. Med en namnkunnig jury vill de ge nya stjärnor chansen att växa.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerBjörn RietzReklamfilmForsman & Bodenfors

Nu i juni drar Swedbank igång tävlingen Rivstart där en namnkunning jury, som består av bland annat av Jan Eliasson, Johan Rockström och Arash "Ash" Pournouri, ska hitta nya entreprenörer som både har en stark affärsidé och viljan att förbättra samhället.
– Entreprenörer hyllas med rätta för att de skapar arbetsplatser och tillväxt i samhället. Vi på Swedbank vill genom Rivstart bidra till att fler vågar ta steget och blir företagare. Vår ambition är att Rivstart ger upphov till riktiga framgångsrika företag vi kan följa under många år framöver, säger Johan Eriksson, kommunikationschef Swedbank i en kommentar.

Vinnarna får varsitt startbidrag på 250 000 kronor och ett skräddarsytt upplägg för att utveckla och genomföra idén.

Swedbank har undersökt entreprenörsviljan i ett antal branscher - däribland hos företagare inom information och kommunikation. Av samtliga tillfrågade företagare uppger åtta av tio att de inte skulle vilja arbeta som anställd i ett företag. Bland företagare inom information och kommunikation är siffran rekordlåg – endast 5 procent skulle hellre föredra att vara anställd.

Övrigt ur undersökningen (företagare inom information och kommunikation)
• Hälften oroar sig över höga kostnader för personal (totalt 41 procent)
• 42 procent oroar sig över krångliga regler (totalt 43 procent)
• 9 procent upplever att företagsklimatet har förbättrats under det senaste året (totalt 12 procent)
• 38 procent ser mörkt på företagsklimatet och tror att det kommer försämras inom det närmaste året (totalt 30 procent)
• 7 procent har aldrig varit anställda utan drivit företag under hela sitt yrkesverksamma liv (totalt 12 procent).

Se reklamfilmen för tävlingen här nedan. Byrån som ligger bakom är Forsman & Bodenfors:


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.