Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Swedbank väljer Lowe

Publicerad: 6 maj 2009, 14:27

Lowe Brindfors vinner uppdraget för Swedbank i tuff konkurrens med DDB och Forsman & Bodenfors. Uppdraget i sex länder beräknas vara värt 7–15 miljoner kronor årligen i byråintäkt.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsSwedbank

Lowe Brindfors vd Björn Larsson kan glädja sig åt en supervecka för sin byrån där han kan räkna in tre nya kunder: Swedbank, Ericsson och Baby-Björn.

Det är en nygammal romans i reklamsammanhang som Resumé i dag kan berätta om. Swedbank väljer återigen Lowe Brindfors.
Lowe Brindfors sade upp avtalet med Swedbank 2004 när SEB erbjöd ett lukrativt samarbete. Två år senare bröts det avtalet i förtid efter en mängd missar.
Nu är ordningen återställd när Lowe Brindfors återigen iklär sig rollen som Swedbanks reklambyrå.
– Vi är fantastiskt glada att återigen få jobba med en stor bank, säger vd Björn Larsson. Swedbank har en stark reklamtradition och har kunniga reklamköpare och ställer höga krav på vår leverans, både som strategisk huvudbyrå och som partner i Sverige. Bättre kan det inte bli.

Bredd avgjorde
Swedbanks kommunikationshaveri har varit förstasidesstoff de senaste månaderna och parallellt med bankens finansiella bekymmer har varu­märket störtdykt tillsammans med kundernas förtroende.
Thomas Backteman, tidigare pr-konsult på Hallvarsson & Halvarsson och Brunswick Group, rekryterades in som ny kommunikationsdirektör och samtidigt lämnade banken sitt sam­arbete med Saatchi & Saatchi.
Thomas Backteman har lett pitchen och Lowe Brindfors kommer att rapportera till honom.
– Vi gjorde en utvärdering där vi sökte en strategisk partner till koncernen. Orsaken till att vi valde Lowe Brindfors var deras bredd och lyhördhet för våra önskemål. De hade heller inte någon av våra konkurrenter som kund, säger Thomas Backteman.
Hur ser du på Lowe Brindfors förflutna med SEB?
– Jag tillhör inte dem som grottar i historien så det oroar mig inte. Vi har gjort det här valet efter de förutsättningar som finns i dag, säger Thomas Backteman.

Tre byråer i slutspelet
Lowe Brindfors kämpade i pitchen mot DDB och Forsman & Bodenfors som samtliga saknar en bank som uppdragsgivare.
Swedbanks tidigare reklambyrå Saatchi & Saatchi var inte med i slutspelet om uppdraget.
Uppdraget för Swedbank inbegriper såväl uppgiften att vara huvudbyrå för Swedbankkoncernen med närvaro såväl i Baltikum, Ukraina och Ryssland som på den svenska hemmamarknaden.
Enligt Resumés källor är uppdraget värt 7–15 miljoner kronor årligen i byråintäkt

Vi som gör det

Teamet på Lowe Brindfors kommer att ledas av projektledaren Peter Preisler och följande arbetsgrupp: Charlotte Cederskiöld, Annika Rehn, planner, Rickard Villard, ad och Martin Barthof, copy samt vd Björn Larsson.

truefalse

Claes de Faire

Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsSwedbank

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.