Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 3 februari 2017, 12:32
Foto: Skärmdump
Få unga bryr sig om sitt pensionssparande. I Swedbanks nya kampanj, producerad av Forsman & Bodenfors, vill de visa hur unga på ett enkelt sätt kan börja spara i vardagen.
Ämnen i artikeln:
ReklamEn av fyra svenskar öppnar inte ens det orangea kuvert som såhär års brukar dimpa ner i brevlådan. Pensionssparande väcker inte alltid så mycket intresse, speciellt bland unga, trots att de tillhör en generation mer beroende av privat pensionssparande än de äldre.
Nu vill Swedbank i en ny kampanj visa hur man genom enkla priotiteringar i vardagen kan börja spara redan i dag.
– Kampanjen är en del av en större sparasatsning i banken, men den är lika mycket del av vårt folkbildningsarv, säger Johan Bryngelson, marknadschef på Swedbank. Vi har fyra miljoner kunder i Sverige, och med det kommer ett ansvar. Pensionsfrågan är en superviktig fråga där vi har ett stort ansvar att hjälpa våra kunder. Går det bra för våra kunder går det också bra för vårt samhälle.
Kampanjen visar upp app-funktionen "Spontanspara" som möjliggör små avsättningar som kan göras utan att användaren behöver logga in. I filmerna avstår huvudpersonen vardagliga småutgifter och sätter istället in summan på pensionskontot.
– Vi vill lyfta den viktiga frågan om pension mot målgruppen unga vuxna. Vi ser att det idag ligger mer på individen att ta ansvar för sin pension och vi ser också att många unga vill pensionsspara men inte riktigt vet hur de ska göra. Det här är ett område vi brinner för, och vi vill berätta att vi finns här för att hjälpa till, säger Johan Bryngelson.
Kampanjfilmerna är framtagna tillsammans med Forsman & Bodensfors.
Ämnen i artikeln:
Reklam