Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

@sweden vinner dubbelt

Publicerad: 29 November 2012, 15:29

Tar hem två 100-wattare ikväll.

"Curators of Sweden" dominerar kvällens prisutdelning i 100-wattaren. Nu tar de hem sin andra kategori – smart reklam.


Ämnen i artikeln:

VolontaireCurators of Sweden100-wattarenVisit Sweden

Det var inte länge sedan som gänget stod på scenen och jublade över 100-wattaren i kategorin "Internationellt". Nu står de här igen och mottar publikens jubel över Sveriges officiella Twitterkonto, som vinner 100 watt i kategorin "Smart".

Bakom succékampanjen står Visit Sweden/Svenska Institutet med byrån Volontaire.   Juryn motiverar priset:

"I detta nu sitter förmodligen ett stort antal marknadschefer och filar på någon formulering om "viral potential" i sina briefer. Merparten av dem kommer aldrig se röken av någon sådan effekt, utan deras alster kommer slockna och dö inom den närmaste kretsen. Kanske har dessa uteblivna spridningsframgångar ett samband med att väldigt få just nu vill ta några risker med sina krympande marknadsbudgetar. Därför är det extra roligt att kunna belöna några som verkligen bevisat att hävstången mellan ekonomisk insats och effekt kan utgöras av just mod. Den här kampanjen gör oss inte bara stolta över att ha fått utse en extraordinärt värdig pristagare, utan också över att vi bor i ett land där den här sortens öppenhet och ärlighet är möjlig. Tack, Curators of Sweden för att ni vågade och vann."

De vinner också:
75 WATT
Bonniers Konsthall, Inte för alla, DDB Stockholm  

50 WATT
Acreto, Myggjävlar, Deportivo
Borås Stad, Utbildningsförvaltningen, Framtidens skolkatalog, Mecka
Pause Ljud & Bild, Drive-by, Åkestam Holst
Ramundberget, Första Åket, Ruth

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.