Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 21 november 2012, 06:33
Dj-trion Swedish House Mafia.
Foto: Pressbild.
Dj-trion Swedish House Mafia spelar tre utsålda avskedskonserter på Friends Arena i veckan med Absolut som stolt sponsor.
– Då spelningarna så att säga är på hemma-arenan för oss båda är det självklart speciellt och extra roligt, säger Helena Stenlund, ansvarig för Absolut Sverige, till Resumé.
Absolut har samarbetat med svenska dj-trion Swedish House Mafia sedan förra året då de skapade hitlåten "Greyhound" och videon till denna inspirerad av drinken Absolut Greyhound. En video som hittills har haft 25 miljoner visningar på YouTube.
Samarbetet fortsatte sedan med en global kampanj integrerad med Facebook, där användarna kunde ta del av exklusivt material från Swedish House Mafia, och även göra sina egna remixer på deras låtar och andra artister.
När nu dj-trion ger sig ut på sin avskedsturné, "One Last Tour" världen över, bland annat med tre utsålda konserter i Friends Arena i veckan, var det naturligt för Absolut att fortsätta samarbetet.
– Vi sätter varumärket Absolut i en intressant och relevant kontext. Absolut har länge arbetat nära populärkulturen med kopplingen till konst som kanske det mest kända exemplet. Nu är det musiken som står i fokus. Musik och drinkkultur hör nära samman så det känns naturligt, säger Helena Stenlund, ansvarig för Absolut Sverige, till Resumé.
– SHM är en av våra största succéer utomlands och det är roligt att kunna göra ett samarbete med två så starka varumärken som är så förknippade med Sverige. Det möjliggör ett kul och kreativt sätt att synas.
Absolut finns närvarande i baren på för- och efterfester till turnén och anordnar olika sorters pr-aktiviteter, reklam och digitala aktiviteter, längs turnéns väg.
Vad är det för pr- och kommunikationsaktiviteter ni gör kring turnén?
– Det skiljer sig mycket beroende på var i världen vi befinner oss. Aktivering sker i enlighet med lokala regler för marknadsföring av alkohol. Här i Sverige är det mycket som är begränsat. En del i det vi gör är att vi genom pr berättar om vårt samarbete och att vi anordnar events i samband med spelningarna, säger Helena Stenlund.
– Dessutom kommer SHM att spela låten "Greyhound", hitlåten som är inspirerad av en Absolut-cocktail och som har varit navet i kampanjen som löpt innan och knyts nu samman med en sista världsturné.
Vad betyder samarbetet för Absolut i Sverige med tanke på SHM:s spelningar på Friends Arena?
– Då spelningarna så att säga är på hemma-arenan för oss båda är det självklart speciellt och extra roligt, säger Helena Stenlund.
Linus Fremin