Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Swedma svarar på kritiken mot Guldnyckeln

Publicerad: 12 februari 2014, 09:51

Swedmas vd Tore Thallaug svarar nu på kritiken som Pools grundare riktade mot Guldnyckeln i går. – Vi vill lyfta fram DM på ett nytt sätt, säger han.


Ämnen i artikeln:

PoolSwedmaGuldnyckeln

I går meddelade Pool att byrån inte ställer upp i Guldnyckeln. Orsakerna, som Pools grundare Arvid Axland angav, var dels missnöje med Guldnyckelns kampanj, dels att det finns för många kategorier i tävlingen.

Nu svarar Swedmas vd Tore Thallaug på kritiken.

– Vi har full förståelse för att reklam kan uppfattas på olika sätt, säger han. Huvudsyftet var naturligtvis inte att få Forsman & Bodenfors att ställa upp, utan att få andra än traditionella DM-byråer att upptäcka tävlingen. men uppfattning är verklighet och vi är de första att beklaga att det finns de som är besvikna på vår kampanj.

Enligt Swedma var drivkraften bakom kampanjen inte "dåligt självförtroende", som Arvid Axland menade, utan snarare en iver att lyfta fram DM på ett annorlunda sätt.

– Det betyder inte att vi inte gillar våra medlemmar och det arbete de gör, tvärtom, säger Tore Thallaug.

När det gäller antalet kategorier så kommer de av en anpassning till den internationella tävlingen Echo Awards, där svenska byråer vill tävla vidare.

– Det underlättar naturligtvis för alla om vi har samma kategorier, säger Tore Thallaug.

Samtidigt framhåller han att Swedma gärna har en dialog om hur man kan öka intresset för DM och förbättra Guldnyckeln.

– Vi kommer självklart att sakna Pool. Vi hoppas självklart att de kommer tillbaka. Samtidigt vet vi att Guldnyckeln är oerhört uppskattat och får väldigt höga betyg. Då känns det lite snopet att en uppfattning om reklamkampanjen blir det som avgör huruvida man deltar eller inte, det främjar väl knappast branschen.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

PoolSwedmaGuldnyckeln

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.