Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Syftesdriven kommunikation: Barbie vill stänga drömgapet

Publicerad: 10 Oktober 2018, 09:37

Bild från lanseringsfilmen.

Barbie lanserar med reklambyrån BBDO San Fransisco "The Dream Gap Project"; ett flerårigt projekt som ska belysa att tjejer inte har lika stora drömmar som killar.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Som del av projektet kommer Barbie finansiera ett tvåårigt forskningsprojekt om ämnet utförd av Andrei Cimpian på New Yorks universitet. De kommer även att arbeta med lokala forskare för att fördjupa studierna. En digital plattform kommer belysa vad forskning visat om "Dream Gap"-fenomenet, vilket exempelvis visas genom att det är mindre sannolikt att tjejer ser sig själva som grupp smarta jämfört med män.

Mattel, leksaksakstillverkaren som säljer Barbie, har beslutat att de ska skapa en serie med "effektfullt innehåll" som kommer hjälpa vuxna i hur de kan stötta yngre tjejer. De kommer även ge utrymme åt minst tio kvinnliga förebilder.

Samtidigt kommer de fortsätta att använda "Barbie Vlogger" som ett läromedelsverktyg, där de tar upp ämnen som mobbning, att vara ledsen och inspirerande kvinnor i historien, tillsammans med mer lättsamt material så som "vad finns i min väska"-filmer.

– Sen 1959 har Barbie inspirerat varje tjejs gränslösa potential och vi tror att stärka unga tjejer är en katalysator som gör att de kan nå sin fulla potential. Målet med the Dream Gap Project är att genom Barbies globala plattformar utbilda samhället om könsstereotyper och att inspirera alla som stöttar oss att bidra då vi inte kan göra det här ensamma, säger Lisa McKnight, general manager and senior vice president på Barbie.

Barbie har under åren fått kritik för att ge en orealistisk syn på kvinnokroppen. De senaste åren har de haft en ambition att ändra på bilden av Barbie och har i flera kampanjer de senaste åren haft olika liknande utspel, som att hylla mångfalden med barbiedockor i olika former och storlekar och velat uppmuntra tjejer att de kan bli vad de vill.

På samma tema lanserade Barbie i Australien nyligen Barbie-dockor med jobb som kvinnor aldrig haft; exempelvis som ordförande för australiensiska amerikanska fotbollsligan och chef på Australian Reserve Bank, skriver The Drum.


Ämnen i artikeln:

Reklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.