Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag04.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

”Syftet var att ge en ny bild av Zlatan”

Publicerad: 27 Januari 2014, 13:51

Zlatan under inspelningen.

Foto: Volvo/F&B.

Zlatan-kampanjen #madebysweden, med över en miljon Youtube-visningar sedan i lördags, är en enorm succé för Volvo och reklambyrån Forsman & Bodenfors. – Extra roligt just nu är att se hur den även sipprar ut internationellt, säger copywritern Fredrik Jansson som ingår i byråns arbetsgrupp.


Ämnen i artikeln:

VolvoVolvo CarsZlatan IbrahimovićForsman & Bodenfors

Resumé tog tempen på Fredrik Jansson, en av kreatörerna bakom Zlatan-kampanjen på Forsman & Bodenfors, två dagar efter premiären. Han har så fullt upp att han bara hinner svara på Resumés frågor via mejl mellan mötena.

– Efter månader av intensivt jobb känns det just nu bara extremt skönt att den haft premiär. Vi är alla väldigt glada över att den fått så stor uppmärksamhet. Extra roligt just nu är att se hur den även sipprar ut internationellt, säger Fredrik Jansson.

Hur ser ni på responsen?

– Bra! Det verkar som att de flesta gillar filmen. Självklart finns det alltid någon som är kritisk men det måste man räkna med. Men det vi sett hittills är  övervägande positivt.

Hur har ni tänkt kring medieval och plattformar för kampanjen?

– Exakt hur det ser ut kan vi inte ge oss in på.

Hur var det att jobba med Zlatan, någon kul anekdot?

– Den stora överraskningen var att Zlatan själv var en så varm och omtänksam person. Väldigt långt ifrån den bild man får av Zlatan via media.

I F&B:s förteckning över arbetsgruppen finns bara män med. Men det vill Fredrik Jansson förtydliga.

– För det första så består arbetsgruppen av både oss på F&B och kunderna hos Volvo. På Volvo har bland annat Åsa Borg och Malin Franzén varit extremt centrala i projektet. Vi har dessutom ett kvinnligt kreatörsteam i vår Volvoarbetsgrupp, men de har inte jobbat specifikt med denna kampanj.

DI:s bilkrönikör Håkan Matson skriver att Volvos nya grej verkar vara "fräna" killar, vad säger du om det?

– Det vore väldigt tråkigt om folk uppfattade filmen så eftersom hela syftet med bilderna på Zlatan var att ge en ny bild av honom. Zlatan som pappa. Zlatan som make. Zlatan för sig själv. Därför filmade vi scener där Zlatan läser sagor för sin barn. Och varma scener mellan honom och Helena. För oss var det också viktigt att jaktscenerna inte handlade om att skjuta djur, utan om att få lite tid med sig själv och den vackra svenska naturen.

Vad blir nästa steg i kampanjen?
–      Du får vänta och se.

F&B:s arbetsgrupp för Volvo-kampanjen

Copywriter: Fredrik Jansson
Art Director: Andreas Malm, Karl Risenfors
Assistant Art Director: Nicolas Peyrau
Agency Producer: Alexander Blidner
Account Director: Anders Bothén, Hans Andersson
Account Executive: Martin Johansson
Director: Seb Edwards
Director of Photography: Mattias Montero
Editor: Sam Edwards
Production Company: Academy Films
Producer: Dominic ThomasSound
Design: Factory StudioPost
Production: Electric Theatre Collective
Music Supervisor: Markus Bergkvist, Music Super Circus
Artist: Zlatan feat. DayTitle: "Du gamla du fria"
Composed by: Richard Dybeck
Arranged by: Max Martin, Style of Eye, Joakim Jarl and Svidden
Produced by: Max Martin for MXM Productions & Style of Eye, Joakim Jarl & Svidden for Front House.
In collaboration with Forsman & Bodenfors
Mixed by: Max Martin
Recorded by: Max Martin, Shellback and Sam Holland at MXM Studios, Stockholm, Sweden and in Front of House Studios, Stockholm, Sweden
Mastered by: Björn Engelmann at Cutting Room, Stockholm, Sweden
Published by: MXM (arm by Kobalt Songs Music Publishing, Inc.) Photographer: Calle StoltzPost
Production: Johan Cabezos, Señior & F&B Factory

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.