Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Synsam lyfter barn med synfel i nytt initiativ

Publicerad: 21 Maj 2019, 08:00

Synsam, Generation Pep, glasögonglas-leverantören Essilor och Aller media går samman i iniatiativet "Alla ska se", som lyfter alla barns rätt att röra på sig på lika villkor oavsett synfel. Inom initiaitvet delar man ut gratis aktivitetsglasögon.


Ämnen i artikeln:

SynsamCarolina KlüftReklamAller Media

Initiativet "Alla ska se" är resultatet av ett samarbete mellan Synsam, Generation Pep, glasögonglas-leverantören Essilor och Aller media och lyfter alla barns rätt att kunna utöva sin sport, röra på sig eller busa obehindrat på lika villkor – oavsett synfel. Barn med synfel begränsas dock ofta vilket initiativtagarna menar är helt onödigt.

Inom samarbetet ger man nu kostnadsfria aktivitetsglasögon till alla barn mellan fem och tolv år med synfel, i syfte att rörelse ska ske på lika villkor, oavsett syn.

– Jag minns själv hur jag som barn ibland kände mig begränsad i mitt idrottsutövande på grund av mitt synfel. Antingen ville jag inte bära glasögonen eller så åkte de av för att de inte fungerade för ett aktivt liv. Att nu få dela ut aktivitetsglasögon, som både är snygga, funktionella och har ett kvalitetsglas, är helt fantastiskt. Jag är oerhört stolt att Generation Pep kan medverka till detta mycket viktiga initiativ, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep, i ett pressmeddelande.

Håkan Lundstedt, vd och koncernchef på Synsam Group:

– Aktivitetsglasögonen och initiativet "Alla ska se!" är en dröm som går i uppfyllelse för mig och Synsams medarbetare. Det värmer i hjärtat att vi kan bidra till barns rörelse och
välmående. Jag är mycket stolt över att vi tillsammans med våra samarbetspartners tar detta omfattande ansvar för barns synhälsa, så att alla verkligen ska kunna delta på lika villkor.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.